Team FAST uit Eindhoven heeft een generator ontwikkeld die stroom opwekt uit mierenzuur. BAM Infra is het eerste bedrijf dat de generator gaat testen, bij een groot onderhoudsproject aan de provinciale weg N211 in Zuid-Holland.

Het studententeam trok eerder de aandacht met een kleine auto die rijdt op mierenzuur (lees: 'Auto op mierenzuur') en legt momenteel de laatste hand aan een full-scale bus die op met mierenzuur opgewekte elektriciteit rijdt (lees: 'Mierenzuur is brandstof voor de transportsector'). Die bus wordt waarschijnlijk later dit jaar gepresenteerd.

In die bus zit een grote tank met mierenzuur die kan worden omgezet in waterstof en kooldioxide. De waterstof gaat dan een brandstofcel in, die stroom produceert. Deze stroom laadt ten slotte de accu’s van de bus op, waar de elektromotoren hun stroom vandaan halen. Uit de uitlaat komt dus enkel water en CO2. Dat laatste gas draagt niet bij aan de CO2 in de lucht, want bij het maken van het mierenzuur is even veel CO2 uit de lucht gehaald.
 

Op zichzelf staande stroombron

‘Toen we een keer contact hadden met Bam Infra, bedachten we samen dat je net zo goed die generator uit de bus kunt halen en hem kunt gebruiken als op zichzelf staande stroombron’, vertelt teammanager Max Aerts van Team FAST.

Op een bouwplaats is voor allerlei doeleinden stroom nodig, van de boormachines tot de radio van de bouwvakkers. Nu wordt hiervoor nog vaak een dieselaggregaat gebruikt. Dat is zo’n apparaat dat vaak aan de rand van de bouwplaats staat te pruttelen en waar een dieselwalm vanaf komt. Niet erg bevorderlijk voor de luchtkwaliteiten het milieu.
 

Schone generator

Dat is een van de redenen dat BAM Infra interesse had om de schone mierenzuur-generator te testen. Dat zal dezelfde zijn als die in de bus zit; de installatie van een kleine 2 ton zwaar is daar uit te halen (zie openingsfoto) en vervolgens op locatie in te zetten. De generator bestaat uit verschillende onderdelen. Een tank van 300 l voor het mierenzuur; een reformer die deze stof omzet in waterstof en CO2; een brandstofcel en ten slotte een elektrische omvormer die zorgt dat de opgewekte elektriciteit wordt verdeeld over de eigen stroombehoefte van de generator en de stopcontacten waar de bouwvakkers hun machines op kunnen aansluiten.

BAM Infra gaat de generator testen tijdens het CO2-arme onderhoudsproject aan de weg N211 in Zuid-Holland (lees: 'Groot onderhoud provinciale weg CO2-negatief').
 

Opschalen

Bij het opschalen van de generator uit het autootje kwam Team FAST allerlei technische uitdagingen tegen. ‘Bij de auto was het ons doel om te laten zien dat die kon rijden op mierenzuur; een proof-of-principle. Daarvoor was het bijvoorbeeld genoeg om slangetjes van plastic te gebruiken. Maar als je groter gaat, dan moet je met RVS-leidingen en -koppelingen gaan werken, met drukregelaars en sensoren. Dat wordt meteen een stuk ingewikkelder’, zegt Aerts. ‘Je komt steeds weer een dingetje tegen dat tegenvalt. Maar dat is het mooie aan innovatie; daar zoek je dan met zijn alleen weer een oplossing voor.’

De studenten van Team FAST blijven doorwerken aan hun bus en de los staande generator, maar tegelijkertijd zijn ze achter de schermen bezig om een bedrijf te starten. Later dit jaar wordt daarover meer bekendgemaakt.

 

Mierenzuur

Mierenzuur (HCOOH) is het simpelste organische molecuul dat zowel koolstof als waterstof bevat. Dat betekent dat de omzetting van mierenzuur in CO2 en H2 efficiënt gaat.
Mierenzuur is niet brandbaar, niet explosief, maar wel een corrosief goedje. Dat klinkt heftiger dan het in de praktijk is, zegt teammanager Max Aerts van Team FAST. ‘Je kan er goed mee werken. Pas als het verdund is met water wordt het agressief. Wij werken met de bijna pure variant en dan valt het wel mee.’
Groot voordeel van mierenzuur boven waterstof (dat je ook kunt gebruiken om overtollige elektriciteit tijdelijk in op te slaan) is dat mierenzuur niet brandbaar en explosief is. Om die reden mag je van waterstof maar een beperkte hoeveelheid opslaan op een bouwplaats. ‘Maar van mierenzuur mag je zoveel tanks als je wil neerzetten als voorraadje.’
Voor de toepassing in auto’s en bussen heeft mierenzuur als voordeel dat je bestaande infrastructuur – leidingennetwerk, tankstations – simpel kunt gebruiken voor mierenzuur. ‘In tanks hoef je alleen een beschermende coating aan te brengen.’