Europese ontwerpprijs voor Delft Hyperloop
Delft Hyperloop heeft de European Hyperloop Week afgesloten met een van de hoofdprijzen. De Helios 1 van het studententeam won de onderscheiding voor beste prototype.
Aan de European Hyperloop Week namen afgelopen week zestien teams mee uit de hele wereld. Aangezien Nederland dit jaar het gastland was, kwam dat neer op een thuiswedstrijd voor Delft Hyperloop, bestaand uit 38 studenten van de Technische Universiteit Delft.
De deelnemende teams konden verschillende prijzen winnen. Met de Complete Pod Design Award, bedoeld voor het beste totale hyperloopsysteem, sleepte Delft Hyperloop een van de hoofdprijzen in de wacht.
Belofte voor de toekomst
Het idee van de hyperloop is dat er tussen grote steden lange, ondergrondse vacuümbuizen worden aangelegd. Een pod met vracht of reizigers kan daar zonder weerstand hoge snelheden bereiken. Zo zou het een vijfde transportmogelijkheid vormen, naast vervoer per spoor, over de weg, door de lucht en over het water. De bekendste voorvechter is Tesla- en SpaceX-topman Elon Musk. Zijn tunnelbedrijf The Boring Company kondigde eerder dit jaar aan een eigen hyperloopsysteem te gaan bouwen. De European Hyperloop Week is bedoeld om de ontwikkeling van de technologie te versnellen.
Alles of niets
De climax van de wedstrijd vond plaats op een testtraject bij Hilversum. Behalve Delft Hyperloop brachten ook teams uit Zwitserland, Spanje en Duitsland daar hun prototype op de rails. De teams kreeg daarbij elk een half uur de tijd om te laten zien waartoe hun pod in staat is.
'Het was zo spannend allemaal', zegt teamleider Patrick Sheppard van Delft Hyperloop in een persbericht. 'Je bent met het team een jaar lang aan het toewerken naar dit moment. Je krijgt per poging slechts dertig minuten om het prototype perfect te presenteren, echt een alles of niets moment.'
Magnetische levitatie
Bijzonder aan de Helios 1 is dat het prototype onder de rails zweeft door middel van magnetische levitatie. Daartoe is nog geen enkel ander studententeam in staat. Het model wordt bovendien voortgestuwd door een magnetische motor.
De eerste testrun verliep meteen succesvol, maar bij de tweede werden de remmen te vroeg geactiveerd. Met een geslaagde derde run herstelde het team zich.
Het Spaanse team, bestaand uit studenten van de Universitad Politècnica de Valencia, behaalde in totaal vier onderscheidingen, waaronder die voor inventiviteit.
Foto's: Delft Hyperloop