De Silverwing, een soort vliegende motorfiets waarmee een Delfts studententeam later dit jaar een grote Boeing-ontwerpwedstrijd hoopt te winnen, heeft woensdag zijn eerste meters gevlogen. De vlucht verliep voorspoedig.

De testvlucht vond plaats in een loods in Delft-Zuid en werd uitgevoerd werd met een schaalmodel (1:2) waarop een dummy was bevestigd. In de tweede helft van dit jaar hopen de makers te gaan vliegen met een volwaardige versie van de Silverwing.

Het schaalmodel was bij de testvlucht nog gezekerd aan het plafond, om een eventuele harde landing te kunnen voorkomen. Ook gebruikte het nog niet zijn accu, maar kreeg het stroom via een kabel uit het stopcontact. Inclusief dummy woog het geheel zeven kilo. De volwaardige versie zal inclusief berijder rond de 250 kilo gaan wegen.  
 

Boeing 

Over een week moet het Silverwingteam, bestaande uit 34 studenten van verschillende Delftse faculteiten, zijn voortgangsrapport opsturen aan Boeing. De Amerikaanse vliegtuigbouwer schreef anderhalf jaar geleden de GoFly-competitie uit, en daagde daarin studenten en bedrijven uit om een eenpersoonsvliegmachine voor de toekomst te ontwerpen.

Het toestel moet minstens 20 minuten in de lucht kunnen blijven, verticaal opstijgen en 120 km/uur kunnen halen. 'Maar wij zijn Delftse studenten, dus wij willen het beter doen dan de rest', zegt Ruben Forkink, een van de teamleiders. 'Wij bouwen daarom een toestel dat elektrisch is en ook volledig autonoom kan vliegen.' Voor dat laatste doel is de SIlverwing van tal van sensoren voorzien, waaronder radar, LIDAR (dat ook voor autonome auto's wordt gebruikt), gps en snelheidsmeter. 
 

Miljoen dollar 

Afgelopen zomer, bij de eerste jureringsronde in de Boeing-wedstrijd, werd het Delftse team als een van de tien winnaars van de 200 deelnemers uitgekozen (lees ook Vliegende motor stijgt verticaal op), wat het team 20.000 dollar opleverde. Eind februari wordt uit dezelfde 200 deelnemers de winnaar van de tweede ronde gekozen. Daarbij staat een geldbedrag van 50.000 dollar op het spel. De winnaar van de grote finale, in oktober van dit jaar in de vorm van een Fly-Off in de Verenigde Staten, krijgt een miljoen dollar. 

Hoop uitdagingen

De makers hopen dat de Silverwing over vijf tot tien jaar op de markt zal zijn. 'Voorlopig zijn er nog een hoop uitdagingen', zegt teamleider James Murdza, 'zowel op technisch vlak als op het gebied van de regelgeving. Maar met de innovaties die wij hier ontwikkelen zullen ook andere partijen in de luchtvaartindustrie hun voordeel kunnen doen.' 

Uiteindelijk moet iedereen ermee kunnen vliegen. Omdat het toestel volledig autonoom is - de berijder hoeft enkel de bestemming in te tikken - is een vliegbrevet namelijk niet nodig. Als er onverhoopt iets mis gaat tijdens de vlucht, dan zal het toestel automatisch in een veilige glijvlucht landen, benadrukt Forkink.