Eerste Plastic Road in gebruik
In Zwolle is de eerste Plastic Road ter wereld in gebruik genomen. Een deel van een nieuw fietspad is opgebouwd uit prefab holle kunststof elementen, met ruimte erin voor leidingen en afwateringsbuizen.
Het idee voor de Plastic Road stamt uit 2013, toen twee jonge medewerkers van wegenbouwer KWS het idee lanceerden van een weg die is opgebouwd uit holle elementen van gerecycled plastic. Dit zou twee vliegen in een klap slaan: de open ruimte in de weg is te gebruiken om gemakkelijk extra leidingen te kunnen aanleggen én de elementen zijn te maken van hergebruikt kunststof. Bijkomend voordeel kan zijn dat de aanleg van een nieuwe weg veel sneller gaat door het gebruik van prefab-elementen.
Na veel ontwikkelwerk samen met de partners Wavin en Total, is de eerste Plastic Road nu een feit (persbericht). ‘Supergaaf dat hij er nu echt ligt, na jaren van ontwikkelwerk. Heel bijzonder om er overheen te fietsen’, zegt Anne Koudstaal van KWS (op de openingsfoto rechts), een van de bedenkers van de Plastic Road, samen met collega Simon Jorritsma (links op de openingsfoto).
Polypropeen
In Zwolle werden gisteren 11 elementen van 3 x 2,4 m tegen elkaar aangelegd tot een stuk fietspad van ruim 30 m lang. Het materiaal is gerecycled polypropeen. De elementen zijn in een fabriek in elkaar gezet en ter plaatse met klikprofielen aan elkaar vastgemaakt. Koudstaal: ‘Vooraf was ik benieuwd hoe comfortabel het wegdek zou fietsen; met name of je die aansluitingen zou voelen. Maar dat valt reuze mee, het voelt heel strak.’ Aan de onderkant heeft elk element een uitstekend deel, waar aarde overheen gaat om te voorkomen dat het plastic gaat drijven bij hevige regenval.
Circulariteit
De Plastic Road is gemaakt van hergebruikt polypropeen, waar partner Total voor heeft gezorgd. Circulariteit speelde bij de makers een belangrijke rol. Van de wegdekelementen is een materialenpaspoort opgesteld dat niet alleen vastlegt welke materialen erin zitten, maar ook waarvoor die kunnen worden gebruikt als de weg aan het einde van zijn levensduur is.
Is er geen risico dat bepaalde componenten in het plastic uitspoelen naar de bodem? ‘Dat heeft zeker onze aandacht, wij willen ook niet dat dat gebeurt. Onze partner Wavin heeft jarenlange ervaring met het toepassen van gerecyclede kunststoffen in de grond. Alle onze materialen zijn getest en voldoen aan de normen’, zegt Koudstaal.
Bovenop het fietspad ligt nu nog een toplaag op van epoxyhars met steenslag die de bovenkant stroef maakt. De makers verwachten dat dit in de toekomst niet meer nodig is en dat het polypropeen zelf stroef te maken is door het een ruwe structuur mee te geven.
Regenwater
Het fietspad heeft aan een kant een smalle goot voor het afvoeren van regenwater. Wat daar in loopt, gaat eerst door een filter en komt dan in de holle ruimte onder de weg terecht. Daar kan het door de onderkant van het element in de grond zakken. ‘Het is net een vergiet’, zegt Koudstaal. Anders dan een fietspad van tegels of asfalt fungeert de Plastic Road zo niet als verhard oppervlak. Sterker nig: regent het overvloedig, dan fungeert zo’n element ook als waterberging. Per vierkante meter wegdek past er 300 l water in.
Het plastic fietspad in Zwolle is bedoeld als proef, die vijf jaar gaat duren. Veel eigenschappen van het plastic zijn getest, maar hoe de elementen zich houden als ze 24 uur per dag buiten liggen en er fietsers en scooters overheen rijden, zal moeten blijken. Voor de proef is een van de elementen uitgerust met sensoren, die zaken meten als temperatuur, het aantal passerende fietsers en scooters en de belasting van het fietspad. Helemaal spannend wordt het wellicht bij het volgende stuk Plastic Road, dat over twee à drie maanden wordt aangelegd in Giethoorn. De grond daar is namelijk gevoeliger voor zetting. Koudstaal: ‘Hoe houdt onze Plastic Road zich dan? Dat is wel spannend.’
Foto's Plastic Road