Cruiseschepen varen nog altijd op stookolie en stoten enorme hoeveelheden schadelijke stoffen zoals broeikasgassen uit. Orient Express ontwikkelt nu een milieuvriendelijker alternatief op windkracht en waterstof.
 

Eureka is de rubriek voor 'productontwerpen voor morgen' uit het maandblad De Ingenieur.


De Franse hotelketen Accor, waarvan Orient Express onder­deel is, ontwikkelt het hybride cruiseschip Silenseas in samenwerking met Chantiers de l’Atlantique.

Deze Franse scheepsbouwer is de bedenker van SolidSail, een opvouwbare mast met zeil die volledig is gemaakt van composietmateriaal. De eerste toepassingen hiervan zijn op twee cruiseschepen voor Accor en een vrachtschip voor Neoline uit Frankrijk.


Drie kantelbare zeilmasten

De Silenseas moet met een lengte van 220 meter het grootste zeilschip ter wereld worden. Het krijgt drie kantelbare zeilmasten met een hoogte van honderd meter en zeilen met een oppervlakte van vijftienhonderd vierkante meter per stuk. 

Onder de juiste weersomstandigheden met uiteraard voldoende wind nemen deze drie zeilen de volledige aandrijving van het schip voor hun rekening.


Scheepsmotor op lng en waterstof  


Staat er niet genoeg wind, dan worden de zeilen in de hybrideaandrijving ondersteund door een scheepsmotor die draait op lng. Hoewel dit een veel schonere brandstof is dan stookolie komen daar nog wel broeikasgassen bij vrij.

In de toekomst wil Orient Express overschakelen op waterstof, zodra deze technologie is goedgekeurd voor passagiersschepen.


Zwembaden, restaurants en bar aan boord

De Silenseas krijgt vier dekken met in totaal 54 suites, waarvan de meeste met een gemiddelde grootte van zeventig vierkante meter, naast een presidentiële suite van 1415 vierkante meter.

Verder zijn er twee zwembaden, twee restaurants en een bar. 

De Silenseas wordt als eerste van de drie schepen met SolidSails in 2026 in de vaart genomen.


Tekst: Paul Schilperoord
Beeld: Orient Express