Conceptauto Citroën met variabele carrosserie
Een nieuw concept voor gedeeld autonoom stadsvervoer is de Citroën Skate. Door het verwisselen van de carrosserie krijgt die steeds een andere functie.
De toekomst ligt volgens velen bij autonome deelvoertuigen en veel minder bij privéautobezit. Waar personenauto’s 95 procent van de tijd geparkeerd staan, moet de Citroën Skate vrijwel continu rondrijden met steeds wisselende carrosserieën.
Dit concept voor gedeeld autonoom stadsvervoer komt voort uit het Urban Collëctif, een samenwerking tussen autofabrikant Citroën, hotel- en restaurantketen Accor en marktleider in straatmeubilair en buitenreclame JCDecaux.
Autonoom rijdend platform
De Skate is een autonoom rijdend, elektrisch aangedreven platform van 2,6 meter lang, 1,6 meter breed en ruim een halve meter hoog. Via een paar mechanische bevestigingspunten kan het platform binnen tien seconden van een andere carrosserie of pod worden voorzien.
Met de pod wisselt het voertuig van functie om de stad on-demand te voorzien in de mobiliteitsbehoefte. Het accupakket in het voertuig wordt via inductie opgeladen zodat deze vrijwel continu op de weg kan zijn.
Magnetisch zwevend opgehangen
Het platform is voorzien van vier bolvormige wielen op de hoeken, gebaseerd op het Eagle-360-concept van bandenfabrikant Goodyear. De wielen hebben geen as, maar zijn magnetisch zwevend opgehangen om alle kanten op te kunnen bewegen voor ultieme manoeuvreerbaarheid van het voertuig.
Het bandenprofiel neemt bij nat weer water op zodat het zachter wordt om het risico op aquaplaning te verminderen. Hydraulische vering in het platform zorgt voor een comfortabele rit.
Speciale rijbanen
Het idee is dat de platforms op speciale rijbanen rijden. De maximumsnelheid is begrensd op 25 of vijf kilometer per uur, afhankelijk van de stadszone, om de veiligheid van alle weggebruikers te waarborgen. Een smart fleet-managementsysteem regelt de aansturing van de platforms door de stad heen.
Bedrijven zouden op basis van vraag platforms kunnen huren en voorzien van een eigen pod. Hotelketen Accor ontwikkelde bijvoorbeeld twee eigen pods van glas, hout en oranje fluweel om hotelgasten in te vervoeren.
Tekst: Paul Schilperoord
Foto: Citroën