Autonome pont: heen en weer zonder schipper
Fietsers en voetgangers steken voortaan het Kieler Fjord over op een veerboot zonder schipper, als het aan een groep Duitse bedrijven en universiteiten ligt.
De vertrektijden van treinen, bussen en trams op elkaar laten aansluiten is niet eenvoudig. Zelfs al werkt het op papier, dan rijden ze in de praktijk vaak nog voor je neus weg.
Een nieuwe denkwijze is de vertrektijden gewoon los te laten en de frequentie op te voeren. Bijvoorbeeld door gebruik van autonome voer- en vaartuigen, zoals in het clean autonomous public transport network (CAPTN)-project op initiatief van de Christian-Albrechts-Universität van het Duitse Kiel.
Kunstmatige intelligentie
Een van de onderdelen van het project is het plan om de ongeveer zeventien kilometer lange Kieler Fjord te gaan bevaren met autonome veerboten.
Daarbij wordt het vaarschema via kunstmatige intelligentie steeds afgestemd op de actuele vraag.
Emissievrij
Hiervoor zijn twee futuristische veerbootconcepten ontwikkeld: floating platform en passage. Beide zijn elektrisch aangedreven om stil en emissievrij te varen op bij voorkeur duurzame energie.
Oplaadstations
De vertrekpunten van de autonome pontjes doen tegelijk dienst als docking station: zodra de pont aanmeert, wordt er elektrisch contact gemaakt om de accu’s op te laden.
In beide concepten is de romp gescheiden van het passagierscompartiment, dat boven het wateroppervlak zweeft.
Twee drijvers
Het concept is gebaseerd op een catamaran, wat vooral goed te zien is bij het floating platform: de twee drijvers tillen de complete passagierscabine als een glazen doos boven het water uit.
De vloer is helemaal vlak, zodat mensen in rolstoelen of met fietsen makkelijk naar binnen kunnen. De nieuwe pontveren moeten behalve goed openbaar vervoer bieden ook een toeristische trekpleister worden voor Kiel.
Tekst: Paul Schilperoord
Beeld: CAPTN