Achtbaan als proeve van ingenieurschap
Dwervelwind, Lost Gravity, Max & Moritz. Niet elke lezer zullen deze namen direct iets zeggen, maar pretparkbezoekers weten dat het gaat om achtbanen in respectievelijk Toverland, Walibi Holland en de Efteling. Echte kenners weten bovendien dat ze van dezelfde fabrikant zijn: het Duitse Mack Rides.
Het verhaal van dit familiebedrijf begint in 1780, toen de jonge keuterboer Paul Mack wat extra zakcenten begon te verdienen met het repareren van boerenkarren. De zaken liepen goed en zijn werkplaatsje groeide uit tot een vooraanstaande producent van koetsen en later woonwagens voor circus- en kermisartiesten. In 1921 bouwde het bedrijf – inmiddels onder leiding van nazaat Heinrich Mack III – zijn eerste houten achtbaan.
Sinds enkele decennia geldt Mack als een van de meest vooraanstaande producenten van grote pretparkattracties ter wereld, naast concurrenten als het Nederlandse Vekoma (bouwer van de Python in de Efteling) en Intamin uit Liechtenstein dat voor Walibi de Goliath bouwde.
Zakelijk instinct
In het boek Made by Mack komen alle attracties van de Duitse firma langs in de vorm van spectaculaire beelden. Interviews met een aantal hoofdrolspelers maken vooral duidelijk hoe de Macks van oudsher slim ingenieurswerk koppelen aan zakelijk instinct. Roland Mack vertelt hoe hij in 1972 als student werktuigbouwkunde met zijn vader (toenmalig topman) het pas geopende Disney World in Florida bezocht. Al in het vliegtuig terug naar Duitsland ontstond het idee om in eigen land iets vergelijkbaars op te zetten: het huidige, succesvolle Europa-Park, dat ook tot het Mack-imperium behoort.
Bij het daadwerkelijk ontwerpen van een achtbaan speelt intussen de computer een grote rol, verklapt managing director Christian von Elverfeldt. Het uitgangspunt is niet veranderd: bij een goede looping zal er geen druppel morsen uit het glas water dat je in de hand houdt. Maar waar de ingenieurs voorheen eindeloos zaten te tekenen, zitten ze nu met de klant voor een beeldscherm. ‘We bedenken samen hoe de baan eruit komt te zien en kunnen dan meteen een virtuele testrit maken.’
Het lijkt er niet op dat de pretparken heel binnenkort weer open zullen gaan. Maar wie dit boek uit heeft, kan haast niet wachten om weer in een achtbaan plaats te nemen.
Made by Mack | 190 Blz. | € 39,90