Sinds gisteren rijdt de eerste waterstoftrein ter wereld officieel mee als onderdeel van het Duitse treinnetwerk. De trein kan 300 passagiers vervoeren over een traject van 100 kilometer in de deelstaat Nedersaksen. 

Op korte termijn zal een tweede waterstoftrein gaan rijden. De treinen zijn bedoeld als vervanging van vervuilende dieseltreinen. In Duitsland is een flink deel van het spoor niet geëlektrificeerd en zijn dat soort treinen nog nodig. Waterstof kan mogelijk een vervanger van diesel worden. 

 

Waterstof op het dak

Om de trein te laten rijden haalde het bedrijf Alstom de dieselmotor uit een bestaande trein, en verving hem door elektrische aandrijving. Op het dak liggen de waterstoftanks en brandstofcellen die energie leveren aan het systeem. De waterstof gaat de cel in, die er elektriciteit van maakt voor de motor. 

De plannen voor deze waterstoftrein stammen uit 2016, toen de deelstaat besloot een deel van het treinverkeer te verduurzamen. Ze plaatsten een order voor 14 tot 16 treinen die in 2021 allemaal operationeel moeten zijn. Omdat bestaande treinen omgebouwd worden, blijven de kosten relatief laag. 

 

Tankstation

Op een volle tank waterstof kan de trein 600 tot 800 km rijden. Dat betekent dat hij waarschijnlijk dagelijks moet bijvullen. Voor de zekerheid staat halverwege het traject een bijvulstation, mocht de trein ongepland zonder waterstof komen te staan.

Beeld: Alstom/René Frampe