Waterleider
Kritisch, onconventioneel en een echte pionier. Dat is typisch ir. Ben Reeskamp, die al 25 jaar bij Royal HaskoningDHV werkt. Nadat hij onder meer de rivier Mekong in Vietnam beter bevaarbaar maakte, is hij nu projectleider voor het ontwerp van het nieuwe kanaal tussen Parijs en Lille, het Canal Seine-Nord Europe.
‘Dit project doet het hart van de Hollandse waterbouwer sneller kloppen’, zegt ir. Ben Reeskamp in Schuttevaer, de digitale nieuwsbrief voor de maritieme branche, waarin hij werd geïnterviewd nadat hij te horen had gekregen dat hij het 107 km lange Canal Seine-Nord Europe mocht ontwerpen. Hij is verantwoordelijk voor het nieuwe kanaal en de zes nieuwe sluizen die het hoogteverschil tussen Parijs en Lille straks moeten overbruggen. Omdat dat verschil in totaal 85 m is, hebben de sluizen een groot verval. Bij de grootste is dat maar liefst 26 m, waardoor het een van de grootste sluizen van Europa zal zijn. Ter vergelijking: de sluizen in het Panamakanaal, waar Reeskamp ook bij het ontwerp was betrokken, hebben een verval van ‘maar’ 10 m.
‘Ben houdt wel van een uitdaging’, bevestigt zijn collega ir. Ronald Stive, die begin jaren negentig intensief met hem samenwerkte aan de 8 km lange Sophia-spoortunnel, onderdeel van de Betuweroute. ‘Hij was verantwoordelijk voor het tunneldeel onder rivier De Noord, een complex deel van het project. Het is nu eenmaal ontzettend lastig om iets te bouwen onder een druk bevaren rivier tussen twee hoofdwaterkeringen in. Ik heb er interessante tijden meegemaakt met Ben, die toen aan het begin van zijn carrière stond. Hij ging er vol voor en schroomde niet om zich kennis eigen te maken op het gebied van zinken boortunneltechnieken en snelle stappen te zetten. Soms wilde hij té snel en had hij coaching nodig. Maar dat is logisch als je nog onervaren bent. Toch is Ben nog steeds iemand die van doorpakken houdt en tegelijkertijd kritisch is. Ik heb dan ook regelmatig met hem gediscussieerd.’
Cultuurclash
Stive denkt dat de basis van het succes van Reeskamp is gelegd in die periode bij het Sophia-spoortraject. ‘Ben heeft het succes aan zichzelf te danken, maar je moet ook een beetje geluk hebben dat er zo’n groot project langskomt. Het is een belangrijke start van zijn carrière geweest.’
Dat herkent ir. Marius Sokolewicz, die een half jaar met Reeskamp aan de stormvloedkering in Sint-Petersburg werkte. ‘Wat bij mij ook altijd is blijven hangen, is dat hij een geboren leider is. Ben is een groot brok energie en wil alles tot in de puntjes bepalen. In vergaderingen is hij veel aan het woord en probeert iedereen te overtuigen hoe het moet, want hij heeft een helder beeld van hoe je dingen het beste kunt doen.
Maar hij kan ook goed luisteren naar argumenten van anderen. Bij een van de allereerste vergaderingen kregen we een cultuurclash met de Russische ontwerpers. We moesten zorgen dat de stormvloedkering in 2011 klaar was en wilden praten over de planning, maar zij waren trots op hun ontwerp en wilden vooral over de techniek praten. Gelukkig wist Ben ons na een aantal besprekingen weer bij elkaar te brengen. Hij zoekt altijd een middenweg, maar is ook overtuigend en weet zijn doel te bereiken.’
Skieën
Ook naast zijn werk is Reeskamp een geboren leider. ‘Als we ’s avonds uit eten gingen, probeerde Ben te bepalen naar welk restaurant we gingen, wanneer we zouden bestellen en wat we dan namen. Hij neemt altijd het voortouw. We hebben daar vaak over gesproken bij een biertje; hij herkent het en zegt dat hij het niet kan helpen. Het hoort gewoon bij Ben. Ook bedacht hij dat we bijna elk weekend gingen skiën in Sint-Petersburg. Hij is sportief ingesteld en was altijd degene die de moeilijkste piste nam. Dat zegt ook wat over zijn manier van werken: ook in zijn werk neemt hij de verantwoordelijkheid over het moeilijkste deel.’
Daar weet collega ir. Hans van Stralen nog een voorbeeld van. ‘Ben is onconventioneel. Toen ik met hem in Indonesië was, dook hij zelf onder water om de palen van een steiger te inspecteren. Hij dook met een snorkel naar onderen, terwijl ik in een bootje bleef zitten. In Nederland zou je een duikbedrijf inhuren om de toestand van zo’n bouwwerk te bepalen, maar in het buitenland improviseer je meer. Bovendien zwemt Ben in zijn vrije tijd om zijn conditie te onderhouden.’
Leenwoorden
Het sterkste punt van Reeskamp is toch wel het binnenhalen van werk, stelt Van Stralen. In de tien jaar dat hij Reeskamp kent, is deze vaak alleen op pad gegaan om te acquireren. ‘Hij is aimabel, kan het overtuigend en positief brengen, bindend zijn en vertrouwen wekken.’ Misschien komt dat wel doordat hij in Franstalige landen is opgegroeid, denkt Stive. ‘Ik herinner me dat hij in de Betuweroute-tijd technische rapporten schreef en af en toe een Frans leenwoord gebruikte, omdat hij dan niet snel op het Nederlandse woord kon komen. Dankzij deze internationale achtergrond weet hij klanten op hun gemak te stellen. Nederlanders doen vaak wat koeltjes en zijn saaie pieten, maar Ben heeft een bepaalde charme, neemt de tijd om met iemand wat te gaan drinken en houdt zich niet meteen met de techniek bezig’, besluit Stive. | De rubriek Kopstuk presenteert een portret van een ingenieur die bijzondere prestaties op zijn of haar naam heeft staan.(Desiree Hoving)
Naam Ben Reeskamp | Leeftijd 55 | Titel ir. | Opleiding Civiele Techniek, TU Delft | Functie directeur Business Development Civiel en Maritiem bij Royal HaskoningDHV
Lead image is van Marcel Groenen.