Trucks in treintje volgen zelfsturend de voorste chauffeur.

Ze zijn al te zien in Zweden; begin volgend jaar is Nederland aan de beurt. Dan rijdt op de snelweg tussen Zwolle en Arnhem een treintje van vrachtwagens, waarbij de voorste stuurt en de achterliggende trucks automatisch volgen.

‘Drie voertuigen rijden elektronisch gekoppeld. Elke manoeuvre van de voorste wordt direct doorgegeven aan de volgers’, vertelt Nico van der Klugt, woordvoerder van vrachtwagenfabrikant Scania, die de demo gaat uitvoeren. De ‘volgvrachtwagens’ krijgen wel een chauffeur. ‘Dat is vooral om in het treintje in te voegen of weer los te koppelen.’

Bij een noodsituatie gaat de truck zelf in de remmen. ‘Dat gaat sneller dan wachten tot de chauffeur reageert.’ Komt er een personenauto tussen de trucks, dan zorgt de erachter rijdende vrachtwagen zelf voor voldoende afstand. ‘Het kan zijn dat het treintje daardoor verbreekt. De chauffeur zorgt dan dat het weer wordt hersteld.’

Het gaat om een eenmalige demo van een dag, die vooral is bedoeld om de samenleving rijp te maken voor wat wel platooning wordt genoemd. ‘Er bestaan nog veel vragen op het gebied van maatschappelijke acceptatie en regelgeving, en we moeten ook een antwoord zien te vinden op wat het gaat betekenen voor de rol van de chauffeur.’