Twentse zonneauto gaat voor winst
Solar Team Twente heeft vrijdag de RED E onthuld. Met de gloednieuwe zonneauto hopen de Twentse studenten later dit jaar in Australië de World Solar Challenge te winnen.
Al sinds 2005 doet een Twents studententeam mee aan de befaamde race voor auto's op zonne-energie. Er doen zowel studenten mee van de Universiteit Twente als van de Saxion Hoogeschool in Enschede.
Praktijkkennis
'We leren op de opleiding veel theorie, maar door een eigen auto te bouwen doe je veel praktijkkennis op. Daarom hebben veel studenten het er voor over om hun studie gedurende anderhalf op een lager pitje te zetten', zegt Frances van Elburg van Solar Team Twente. Voor het eerst heeft het team een eigen werkplaats, pal naast de universiteitscampus. Daar wordt de auto geassembleerd en kunnen bovendien tests worden uitgevoerd. Voorheen werkten de teamleden op verschillende locaties, wat logistiek lastig was.
Uitgangspunt voor het ontwerp zijn de reglementen van de organisatie van de Solar Challenge. Het maximaal toegestane oppervlakte aan zonnecellen, de hoek van de rug van de coureur, de maximale draaicirkel: alles is vastgelegd. Hoewel de eisen dit jaar vrijwel gelijk zijn aan de editie van twee jaar geleden, is de auto toch significant anders dan de voorganger, zegt technisch manager Sybren Wubs. Zo heeft het team gekozen voor een nieuw type zonnecellen, wat van doorslaggevend belang is voor het ontwerp van de auto.
Minder zonnecellen
Vorige editie was de auto voorzien van hightech siliciumcellen, een efficiëntere versie (tegen de 25 procent) van de siliciumzonnecellen die overal op daken liggen. Die hebben als voordeel dat ze goed betaalbaar zijn. Dit jaar echter heeft het team gekozen voor de veel duurdere galliumarsenide (GaAs)-cellen. Daarvan is maar 2,6 vierkante meter toegestaan, terwijl de goedkopere cellen vier vierkante meter zouden mogen beslaan..
Omdat de GaAs-cellen veel efficiënter zijn (rond de 33 procent), heeft het team daar toch voor gekozen. 'Doordat we veel minder cellen mogen installeren, is de auto veel kleiner en lichter en is de luchtweerstand aanzienlijk lager dan die van de vorige editie. Dat levert enorme winst op', zegt Wubs. De GaAs-cellen zijn veruit de efficiëntste cellen die momenteel beschikbaar zijn. 'NASA gebruikt ze ook', zegt Wubs.
5 kilowatt
De RED E is 2,60 meter lang, waar de voorganger, de Red Shift van 2017, nog vier meter lang was. Hij is optimaal ontworpen voor snelheden tussen de 90 en 110 kilometer per uur.
Het chassis is van carbon en een licht kernmateriaal, wat voor een extreem lichte en sterke sandwichstructuur zorgt. De accu uit 2017 had een capaciteit van 5 kilowatt. 'Een accu van een Teslamotor heeft een capaciteit van 100 kilowatt', zegt Wubs.
Luchtweerstand
Maar de Twentse auto had zo weinig weerstand, dat de prestaties als reikwijdte bijna vergelijkbaar zijn. 'Toen we het ontwerp destijds testten in een windtunnel, zei de operator daar dat onze hele auto dezelfde luchtweerstand heeft als de buitenspiegel van een vrachtwagen', zegt Wubs.
Hoe de capaciteit van de accu en de luchtweerstand van de RED E precies uitvallen, wordt de komende maanden onderzocht, onder meer door opnieuw de windtunnel in te gaan. De verwachting is dat de weerstandswaarden een stuk lager uitvallen dan bij de vorige Twentse zonneauto.
Crowdfunding
De financiering van de cellen is nog niet helemaal rond. Het team is daarom een crowdfunding gestart. Van de benodigde 15.000 euro is inmiddels 9.000 euro binnengehaald. 'Bij de race rijden we in konvooi. Wie 25 euro doneert, mag zijn eigen tekst insturen, die op de escorterende auto komt te staan', zegt Van Elburg.
Het ontwerp van de auto is al maanden klaar. 'Zo'n auto is een grote bult van compromissen', zegt Wubs. Het solar team is opgedeeld in allerlei deelteams met elk zijn eigen specialisme. 'De jongens van aerodynamica willen de auto zo klein mogelijk maken, maar een ander team heeft juist bepaalde afmetingen nodig voor de stuurinrichting of de wielophanging. Zo is het voortdurend passen en meten.'
Het doel van het team is duidelijk: winnen. 'Met zekerheid durf ik te zeggen dat we de finish gaan halen', zegt Wubs. Bij de vorige editie werd het Twentse team ondanks problemen in de kwalificatie en een tijdstraf van een halfuur nog vijfde. 'Hoe de race zal lopen kun je natuurlijk niet zeggen van te voren', vult Van Elburg aan. 'De topteams ontlopen elkaar niet veel en het wordt mogelijk weer een secondespel. maar we gaan voor de winst.'
Drieduizend kilometer
De Bridgestone World Solar Challenge (BWSC) is een tweejaarlijkse wedstrijd van ruim 3000 kilometer door de outback van Australië. Behalve het team van de Universiteit Twente, rijden er naast tientallen teams uit het buitenland ook auto's mee van de TU Delft, de TU Eindhoven en de noordelijke provincies mee.
Foto's: Jerome Wassenaar