Rolls-Royce werkt in Engeland aan een elektrisch vliegtuig dat de snelste in zijn soort moet worden. Dankzij een speciale, supergrote batterij kan het vliegtuig de afstand Londen naar Parijs afleggen met een topsnelheid van 480 km/h. In 2020 moet het vliegtuig gereed zijn. 

Het huidige snelheidsrecord voor elektrisch vliegen staat op 330 km/h, en stamt uit 2017. Rolls-Royce wil een grote stap maken en spreekt zelf over de derde golf van geëlektrificeerd vliegen. 

Om zo hard te kunnen gaan, is een batterij nodig die een heleboel vermogen kan leveren. Het bedrijf werkt aan een batterij met 6000 cellen, die bij elkaar een vermogen kunnen leveren van 750 kW. Dit vermogen wordt verdeeld over drie YASA 750 R elektromotoren, die de propeller aandrijven met 500 paardekrachten. Die propeller draait relatief langzaam: 2400 omwentelingen per minuut. Dat zorgt volgens de bouwers voor een stabielere en stillere vlucht dan bij gewone propellervliegtuigen.

Het batterijpakket moet de perfecte balans vinden tussen vermogen, efficiëntie en gewicht. Dat laatste is een probleem bij elektrisch vliegen, want hoe meer gewicht je meeneemt aan boord, hoe meer energie het kost om het vliegtuig in de lucht te houden. 

 

Een heleboel informatie

De komende tijd gaat Rolls-Royce de batterij uittesten. Het bedrijf denkt zijn ambities waar te kunnen maken door een enorme hoeveelheid gegevens te verzamelen. Elke seconde zullen sensoren in het prototype 20.000 metingen vastleggen. Die overvloed aan informatie moet in minuscuul detail laten zien wat er wel en niet goed gaat, zodat in 2020 de optimale vlucht van start kan gaan. Overigens zal het vliegtuig geen Airbus of Boeing 747 zijn. Het gaat om een klein sportvliegtuigje, waar een paar mensen in passen. 
 


Elektrisch vliegen krijgt de laatste tijd veel aandacht. De luchtvaart ligt onder vuur vanwege de grote hoeveelheden CO2 die geproduceerd worden door vliegen. De Nederlandse luchtvaartindustrie heeft de ambitie om de uitstoot met een derde te verminderen. De helft van die reductie moet komen door nieuwe techniek, want de sector wil niet dat het aantal reizigers of vliegbewegingen afneemt. Betere brandstoffen en efficientere routes moeten de andere helft van de reductie verzorgen.

 

Niet concurrerend

Maar of dit project van Rolls-Royce zal leiden tot een reductie van broeikasgassen in de burgerluchtvaart valt te bezien. Het elektrische vliegrecord haalt het niet bij een gemiddelde snelheid van een kerosinevliegtuig, dat meer dan 880 km/h vliegt op kruissnelheid. Bovendien moet de batterij voor grotere vliegtuigen nog veel groter worden. Over de kosten heeft Rolls-Royce het niet, maar ook die zullen niet kunnen concurreren met goedkope kerosine.