Bij het Van der Valk Hotel Eindhoven heeft laadpaalbedrijf Allego vandaag vier superssnelladers voor elektrische wagens geopend van 350 kW. Ze maken deel uit van een charging hub – een laadplein – voor in totaal vijftig elektrische auto’s en plugin-hybrides.

Eén van de nadelen van rijden in een elektrische auto – naast range anxiety – is de wachttijd bij de laadpaal. Zelfs als je langs de snelweg een Tesla-laadstation treft met aansluitingen tot 120 kW, dan ben je met een gemiddelde lege autoaccu toch al gauw een half uur zoet voordat je weer door kunt.

Prima moment om even te onthaasten met een bak koffie en de krant, maar sommige mensen willen sneller door kunnen. Daarom werken de fabrikanten van laadpalen aan steeds hogere vermogens. Fastned heeft locaties van 175 kW en enkele van zelfs 350 kW.

In Eindhoven opende Allego vandaag ook een laadstation met 350 kW-aansluitingen, dat in vijf minuten laden ongeveer 100 km aan elektriciteit in een accu pompt.
 

Lagere laadsnelheid

Tenminste, als je auto dat aan kan. En dat is voor de meeste elektrische modellen nog niet het geval. Je kan de stekker wel aansluiten, maar de laadsnelheid ligt veel lager dan de beloofde 350 kW. Volgens het FD werken Porsche, Jaguar en Audi aan elektrische modellen die wel met 350 kW kunnen laden. Allego verwacht dat meer automerken zullen volgen. Tesla gelooft trouwens niet in 350 kW; het bedrijf denkt hooguit laders te gaan bouwen van 200 à 250 kW.  Tesla denkt dat je beter accu’s kunt bouwen waarop je verder kunt rijden. Nu leveren de snellaadstations van Tesla maximaal 120 kW.
 

Laadplein

De laadlocatie bij het Van der Valk Hotel aan de zuidkant van Eindhoven, aan de snelweg A2/A67 is een echt laadplein geworden; er zijn in totaal vijftig laadpunten te vinden. Vier nieuwe snelladers van 350 kW, 24 keer een Tesla snellader van 120 kW, 2 maal 50 kW, 16 keer 22 kW en 4 keer 11 kW.

Allego gaat nog twaalf van deze 350 kW-High Power Chargers plaatsen in Nederland, in het kader van het Europese MEGA-Eproject, dat 29 miljoen euro subsidie krijgt van de Europese Commissie. Deze komen allemaal bij een restaurant van Van der Valk, omdat daar al aansluitingen met het elektriciteitsnet aanwezig zijn voor flinke vermogens, weet het FD.

Meer weten over snelladen? Zie EV-database.

Openingsbeeld Ingebruikname van de eerste 350 kW-snelladers in Eindhoven. Foto Allego