Scheur repareert zichzelf
Het beste van 2017: turbinebladen van vliegtuigmotoren kunnen misschien tot wel drie keer langer meegaan dankzij een coating van zichzelf herstellend materiaal. Dat laat de TU Delft zien. In 2017 gaat met het zelfhelende materiaal een praktijkproef lopen.
Maatschappelijke impact:
Een vliegtuigmotor stelt extreme eisen aan materialen. De turbinebladen maken duizenden heftige temperatuurswisselingen door, van koud naar boven de 1000 °C. Na al die cycli van opwarmen en afkoelen komen er uiteindelijk scheurtjes in de beschermende coating op een turbineblad.
Inspectie
Vandaar dat om de zoveel vluchten een visuele inspectie van de motor plaatsvindt. ‘Tijdens zijn leven moet een vliegtuigmotor vier keer helemaal gestript worden om het turbineblad te vervangen’, vertelt prof.dr.ir. Sybrand van der Zwaag van de TU Delft. Het zou een droom zijn voor vliegtuigmaatschappijen, die bepaald geen hoge winstmarges draaien, als dat niet meer zou hoeven.
Zelfhelende coating
In Delft werken ze nu aan een materiaal dat dient als zelfhelende coating voor het turbineblad: een eventueel scheurtje dat in de zirkoniumrijke coating ontstaat, wordt vanzelf weer opgevuld met deeltjes van molybdeendisilicide, dat ook in de coating zit. Van der Zwaag: ‘Met behulp van modellering kunnen we vrij goed voorspellen welke flexibiliteit het helende materiaal moet hebben. Ook zijn we nu aan het berekenen waar je de deeltjes moet plaatsen en hoeveel je ervan nodig hebt.’
Verkennende tests suggereren dat het nieuwe materiaal de levensduur van een turbineblad met wel 400 % kan verlengen. Komend jaar gaan uitgebreidere proeven lopen, met talloze cycli van snel verhitten en snel afkoelen.
Volledige overzicht lezen
Wil je het volledige overzicht van Het Beste van 2017 uit het decembernummer van De Ingenieur op het web lezen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief. Ook is er een speciale eindejaarsactie: neem een abonnement, het eerste jaar (12 nummers) voor de helft van de prijs à € 67,50 of drie nummers voor € 25.