We kennen virtuele werelden al van games, maar binnenkort gaan we op die manier ook vergaderen en brainstormen. Bepalende bedrijven als Microsoft en Meta zetten komend jaar grote stappen.
 

Het beste van 2022
Aan het einde van het jaar blikt De Ingenieur traditiegetrouw vast vooruit op het volgende jaar. Welke technologieën breken door? Welke technische oplossingen gaan het verschil maken voor onze samenleving? Wij hebben er elf voor u uitgelicht in het speciale dossier Het beste van 2022.


In het begin van de pandemie, vorig jaar april, kwam een vriend met een virtuele omgeving op de proppen. In een 3D-weergave van een bruin café konden we met een eigen avatar heen en weer lopen en zo met andere mensen praten.

Hoewel we pixelige poppetjes zonder benen waren, was de ervaring levensechter dan alleen videobellen. Komt je avatar in de virtuele kroeg dichtbij iemand te staan, dan hoor je hem daad­werkelijk harder praten. Wordt een gesprek saai, dan stap je uit de groep en wandel je naar een andere groep even verderop om mee te praten, net als in een echte sociale omgeving.

Komend jaar brengt Microsoft dit soort technologie naar de werkvloer. Het gaat zijn software Mesh integreren in de bekende Teamsomgeving die in veel bedrijven al wordt gebruikt om te vergaderen. Het bedrijf heeft gezien dat het thuiswerken ons best goed afgaat, maar dat veel mensen de toevallige ontmoetingen ‘bij de koffie­automaat’ missen.


Vergaderen met avatar

Daarnaast kunnen vergaderingen op afstand onpersoonlijk aanvoelen. Dit is deels te ondervangen door de videocamera aan te zetten, maar dat is te veel een alles-of-niets-optie, meent Microsoft. Wie zich een dagje niet zo lekker voelt en zijn pyjama wil aanhouden, heeft geen andere optie dan de camera uit te laten. En dat komt bij collega’s over als ‘niet zo betrokken’.

In Mesh krijgt de vergadertijger een derde optie: de avatar. Hij of zij kan een avatar kiezen uit de collectie van Microsoft of er zelf een maken. Bedrijven die deze optie aanbieden, kunnen er een eigen virtuele omgeving bij bouwen, waar de avatars van het bedrijf elkaar kunnen ontmoeten.

Gebruikers kunnen als avatar rondhangen in deze ruimten en zo elkaar ontmoeten. Let wel: niet alleen voor een persoonlijke babbel, maar ook om samen te werken aan projecten.
 


3D-weergave van prototype

Zo’n virtuele omgeving kan een team van mensen die samenwerken, hechter maken en stimuleren bij hun project, verwacht Microsoft. Behalve een persoonlijke, heeft dat ook een praktische kant. Wanneer mensen niet op kantoor kunnen samenkomen, kan een goede virtuele omgeving een goede vervanger zijn. Zeker ook voor ingenieurs.

‘Op een virtuele muur kunnen bijvoorbeeld foto’s van klanten staan die het team met beide benen op de grond moeten houden’, schrijft Microsoft in een persbericht. ‘Tegelijk worden op een whiteboard op een andere muur ieders taken weergegeven. Op een tafel in de virtuele ruimte verschijnt een 3D-weergave van een prototype van het product waar het team aan werkt.’

Doordat projectmedewerkers samen in een ruimte aanwezig zijn – als avatars weliswaar – krijgen ze het gevoel samen aan een gemeenschappelijk doel te werken. 


Beeld: Microsoft