Onderzoekers van de TU Delft, Wageningen University en het Massachusetts Institute of Technology (MIT) hebben vandaag in Amsterdam een eerste demonstratie uitgevoerd met zelfvarende boten. Uiteindelijk moeten deze zogeheten Roboats helpen de opstoppingen in drukke, waterrijke binnensteden te verlichten.

Read this article in English

De robotvaartuigen kunnen volgens de makers volledig autonoom opereren. Ze zijn uitgerust met Laser Image Detection and Ranging (LIDAR), een ‘laserradar’ die voortdurend met grote precisie de omgeving in kaart brengt. Die technologie stelt ze in staat veilig en zelfstandig hun weg te vinden door de Amsterdamse grachten. Met behulp van gps berekenen de Roboats zelf de beste route, waarbij ze rekening houden met bijvoorbeeld brughoogtes, weersomstandigheden en overig scheepvaartverkeer. Plotselinge obstakels weten ze tijdig te herkennen en omzeilen, stellen de onderzoekers.

Aan de presentatie, vandaag op het marineterrein in het centrum van de hoofdstad, gingen twee jaar van onderzoek vooraf. ‘Een stad als Amsterdam met zijn drukke grachten biedt een geweldige kans om het besturingssysteem voor autonome boten te verbeteren binnen een stedelijke omgeving’, zegt onderzoeksleider Carlo Ratti, directeur van het MIT Senseable City Lab en hoofdonderzoeker bij het Amsterdam Institute for Advanced Metropolitan Solutions (AMS Institute), waarin de betrokken onderzoeksgroepen zich hebben verenigd.



 

Modellen

De prototypes waarmee nu wordt getest, zijn nog modellen op een schaal van 1 op 4, maar de bedoeling is dat de boten uiteindelijk 2 bij 4 m groot worden. Het besturingssysteem is zo ingesteld dat het ook overweg kan met meerdere aan elkaar gekoppelde vaartuigen. Een gecombineerde vloot van diverse Roboats zou zo een nieuw schip vormen dat geheel zelfstandig kan varen, maar zou ook dienst kunnen doen als tijdelijke brug of podium voor evenementen op het water.

‘Tot nu toe zien we infrastructuur als iets statisch’, stelt Dennis Frenchman, hoogleraar Urban Design en Planning bij MIT en een van de leiders van het Roboat-programma. ‘Met een vloot van autonome bootjes gaat dat volledig veranderen. Is ergens een brug nodig, dan kunnen de Roboats die direct creëren. Het volledige potentieel zullen we ons pas gaandeweg realiseren.’
 

Verlichten van verkeersdrukte

De makers zien voor de Roboat een grote rol weggelegd bij het verlichten van de verkeersdrukte in de stad. Zo zouden de bootjes passagiers kunnen vervoeren en winkels kunnen bevoorraden, maar ook geheel zelfstandig al het afval van de binnenstadbewoners kunnen ophalen. De huidige ingebouwde vuilnisbakken zouden kunnen worden vervangen door vuilcontainers in de gracht. Wanneer die vol zijn, kan een Roboat ze volledig zelfstandig naar een afvalverwerkingsbedrijf slepen: flexibel, stil en zonder ruimte op straat in te nemen, stellen de makers. In totaal zijn er nog geen vijftig van dergelijke containers nodig om de huidige vuilophaaldienst volledig overbodig te maken, hebben de onderzoekers berekend – zonder dat iemand meer dan 110 m hoeft te lopen met zijn vuilniszak. 
 

Expositie

In de loods van het AMS Institute op het marineterrein is nu een vrij toegankelijke Roboat-expositie ingericht. Bezoekers kunnen er in virtual reality het systeem al volledig in actie zien. Daarnaast zijn er enkele prototypes te bewonderen. 

Beeld AMS Institute