Raad start onderzoek naar stadiondak
De Onderzoeksraad voor Veiligheid is een onderzoek gestart doen naar het ingestorte dak van het AZ-stadion. Dat liet de raad dinsdag weten.
De OVV kijkt zowel naar het ontwerp en de bouw van het stadion, als naar het onderhoud en het beheer. Daarnaast neemt de raad de vergunningsprocedures onder de loep. De onderzoekers hopen te 'achterhalen wat de directe en achterliggende oorzaken zijn van de instorting, om zo lessen te trekken voor de toekomst', meldt de raad op de eigen website. AZ liet weten volledig aan het onderzoek te zullen meewerken.
De raad startte na de gedeeltelijke instorting, inmiddels tien dagen geleden, reeds een verkennend onderzoek. Daarbij werden falende lasverbindingen gevonden in het ingestorte dakdeel, die de instorting volgens de raad moeten hebben veroorzaakt. Nader onderzoek moet uitwijzen waardoor de verbindingen bezweken. Daarnaast troffen onderzoekers in de resterende dakconstructie 'twee breuken en twee verdachte plekken' (vermoedelijke scheuren) aan. De gemeente Alkmaar liet daarop het stadion sluiten en gelastte AZ om een plan van aanpak voor de benodigde sloop- en herstelwerkzaamheden op te stellen.
Eigen onderzoek
Naast de raad doet ook Royal HaskoningDHV onderzoek naar de instorting. AZ heeft het ingenieurs- en adviesbureau in de arm genomen voor een onafhankelijk analyse. Volgens forensisch ingenieur Huibert Borsje (TNO) (bij geen van beide onderzoeken betrokken) is het niet uitzonderlijk dat er verschillende onderzoeken tegelijk lopen. 'Alle betrokkenen willen vanuit hun eigen oogpunt informatie verzamelen', zegt hij.
Het zou mooi zijn als beide onderzoeken dezelfde conclusies opleveren, maar dat hoeft niet, legt Borsje uit. Zelf deed Borsje namens TNO onderzoek naar de instorting van het dak van het FC Twente-stadion (2011) en van de parkeergarage bij Eindhoven Airport (2017). Anders dan het AZ-stadion, dat al dertien jaar in gebruik was, bezweken de parkeergarage en de Grolsch Veste terwijl ze in aanbouw waren.
Zelfde conclusies
Ook naar het ongeluk met de parkeergarage liepen meerdere onderzoeken, herinnert Borsje zich. De forensisch ingenieur deed er onderzoek op verzoek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid, terwijl het vliegveld zelf bouwbedrijf BAM had ingeschakeld voor een grondige analyse.
Indertijd werd besloten dat de verschillende onderzoeksteams niet met elkaar mochten praten. 'Toen we klaar waren, werden we in een kamer gezet, om te kijken of we het eens waren', zegt Borsje. 'Binnen vijf minuten waren we eruit: we bleken allebei exact dezelfde conclusies te hebben'.
Borsje wil niet speculeren op de vraag wat er in Alkmaar is misgegaan, aangezien hij niet bij het onderzoek betrokken is. Maar ook als hij dat wel was, zegt hij, zou het niet verstandig zijn om te vroeg al bevindingen naar buiten te brengen. 'Dergelijke berichten kunnen in de media een eigen leven gaan leiden en mensen kunnen daardoor beschadigd raken', zegt hij. 'Terwijl wellicht later blijkt dat het toch anders lag.'
De kans dat justitie ook een onderzoek zal starten, acht Borsje klein. Er raakte immers niemand gewond. Dat er tweewekelijks meer dan tienduizend mensen in een stadion zaten dat mogelijk niet veilig was, verandert daar niets aan.
Foto: AZ