Probleem met brandblussysteem Boeing 787
Piloten hebben alarm geslagen over het automatische brandblussysteem van de Boeing 787 Dreamliner. Er is een klein risico dat dit niet functioneert op het moment dat een motor in brand vliegt.
Dat schrijft onder meer The Guardian.
Het vliegtuig heeft een systeem aan boord dat in werking treedt in het uitzonderlijke geval dat een motor in brand vliegt. Het blussysteem moet die brand doven, zodat de rest van het toestel er geen last van krijgt en de piloot kan doorvliegen tot het dichtstbijzijnde vliegveld om het toestel daar veilig aan de grond te zetten. In een klein aantal gevallen kan het voorkomen dat dit systeem niet doet wat het moet doen, zeggen de piloten. De boosdoener is een schakelaar die het blussen in gang moet zetten en tegelijk de toevoer van brandstof en hydraulische olie moet afsluiten, zodat het vuur zich niet verder kan uitbreiden.
Als deze schakelaar te heet wordt, kan het gebeuren dat hij vast blijft zitten. Het gevolg is dat dan de twee brandblussers per motor niet in werking kunnen treden.
Extra onderhoud
Boeing geeft dit probleem inmiddels ook toe en de FAA (Federal Aviation Administration, toezichthouder in de Verenigde Staten, het thuisland van Boeing) heeft een airworthiness directive (verplichte instructies) verspreid onder luchtvaartmaatschappijen.
Hierin staat het probleem beschreven en wat de eigenaren van 787-toestellen moeten doen. Luchtvaartmaatschappijen kunnen inspecties, extra onderhoud en vervangende onderdelen krijgen van Boeing. De vliegtuigbouwer benadrukt dat minder dan 1 % van de schakelaars defect is. Er zijn nog geen motoren in brand gevlogen op Boeings van het type 787 Dreamliner, benadrukt Boeing.
Toch zijn de piloten er niet gerust op. Ze hebben het gevoel dat er wordt gesold met de veiligheid van passagiers en personeel. ‘Als er een brand is in een vliegtuigmotor op een trans-Atlantische vlucht en de schakelaar is defect, dan zouden we drie uur lang moeten vliegen met een brandende vleugel voordat we veilig kunnen landen’, schrijft The Guardian. Het systeem voldoet niet, willen de piloten maar zeggen.
Kritisch op Boeing
Dat de piloten kritisch zijn op Boeing, is goed te verklaren. Het vertrouwen in het bedrijf heeft recent behoorlijke deuken opgelopen door de crisis rond een ander toestel, de 737 MAX. Daarvan stortten er binnen een paar maanden twee neer, wat ongehoord is bij een nieuw type vliegtuig.
In de nasleep van deze vliegrampen bleek dat Boeing de piloten slecht had geïnformeerd over een nieuw onderdeel van de automatische piloot, het zogeheten MCAS-systeem. En vervolgens kwam boven water dat Boeing al in 2017 wist van een waarschuwingslampje dat niet werkte, maar daar pas onlangs mee naar buiten kwam.
'Sorry'
Vanochtend zei voor het eerst een Boeing-bestuurder echt ‘sorry’ tegen de families van de slachtoffers van de vliegrampen in Indonesië en Ethiopië, meldt Associated Press. Kevin McAllister, ceo van Boeing Commercial Airplanes, sprak in Parijs met journalisten en zei ‘dat het ons heel erg spijt dat mensen hun leven lieten’ in de crashes met Lion Air in oktober 2018 en die met Ethiopian Airlines in maart van dit jaar. Vandaag is in Parijs de grote internationale Paris Air Show begonnen, die nog duurt tot en met aanstaande zondag.
Gisteren al gaf de grote baas van Boeing, ceo Dennis Muilenburg, in Parijs toe dat zijn bedrijf fouten heeft gemaakt in de communicatie rond de vliegrampen met de 737 MAX-toestellen. ‘Onze communicatie was niet consistent en dat is onacceptabel.’
Openingsfoto: Een Boeing 787 ‘Dreamliner’ van British Airways. Bron Aero Icarus / CC BY-NC-SA 2.0