Deutsche Post test sinds deze week het gebruik van autonome PostBOTs. Kleine automatisch rijdende wagentjes die de brieven en pakketten voor de postbode dragen, volgen haar op de voet tijdens de bezorging van poststukken. Doel voor Deutsche Post is postbodes lichamelijk te ontlasten. Zo kunnen werknemers ook op hogere leeftijd blijven werken.

In het kleine stadje Bad Hersfeld (Hessen) zet Deutsche Post de PostBOT in. De robot volgt met sensoren de benen van de briefbesteller. Het wagentje heeft een maximale snelheid van 6 km/h, en kan stoepranden en lichte hellingen nemen. Het ontwijkt obstakels of stopt voor grotere hindernissen.Een bot kan maximaal 150 kilo aan pakjes en brieven dragen. De postbode hoeft nu zelf minder gewicht mee te sjouwen en ze heeft haar handen vrij. De gemeente Bad Hersfeld test zelf een tweede PostBOT voor zijn interne postbezorgingen.


Gestuurd met beenbeweging

Na zes weken moet blijken of de bots inderdaad tot het gewenste resultaat leiden: lichamelijke ontlasting. De bot is verder uitgerust met rode achterlampen en witte voorlampen. Staat de bot stil dan knipperen alle lichten (LED) oranje. De bot rijdt automatisch. Bepaalde beenbewegingen van de bediener zorgen ervoor dat de bot stopt of verder gaat. Hij kan ook handmatig worden bediend. De Li-ionen batterijen zijn voldoende voor een bezorgroute van acht uur.
 

 

Ontlasten

De PostBOT is een product van het Franse Effidence S.A.S. De vormgeving van de PostBOT is in nauwe afstemming met postbodes tot stand gekomen. Resultaat is een ergonomisch model dat de rug en gewrichten van de postbode ontziet, en dat bij iedere weersgesteldheid is te gebruiken. De bezorgdienst DHL, onderdeel van de Deutsche Post DHL Group, test sinds een jaar een kleinere open versie, de EffiBOT, bij events en in zijn sorteer- en verdeelcentra, dat is dus. in gestructureerde omgevingen. Bij de PostBOT gaat het om de last mile bezorging in een complexere en minder voorspelbare omgeving.(Judith Stalpers)