Er zijn nogal wat forenzen die tijdens hun reis overstappen van trein naar bus of taxi. 'Op zich willen ze best fietsen', zegt ontwerper Anton Schaap, ‘maar de chaos bij de fietsenrekken schrikt vaak af’. De vouwfiets is een alternatief, maar zelfs de meest compacte past niet in het bagagerek van de trein. ‘Dat vinden veel mensen vervelend.’ De vouwfiets compacter maken lukt niet. ‘Dan moet de wieldiameter omlaag en dat fietst erg oncomfortabel.’

Schaaps oplossing is de Trikelet, een opvouwbare scooter met kleine wielen en een vermogen van 500 tot 700 W. Die past wel in het bagagerek én zorgt voor extra lichaamsbeweging. ‘Je moet je evenwicht bewaren, en bij hobbels en kuilen door de knieën.’

De Trikelet, met één voor- en twee achterwielen, lijkt qua vormgeving een beetje op de Segway. Verschil is dat het plateau waarop de bestuurder staat, verder van de stuurstang ligt. Er wordt dus met licht gestrekte armen gereden. Het plateau loopt over in een soort bakje voor de bagage, met voorop het stuur. In dit bakje verdwijnt de scooter grotendeels. Plateau en bakje zijn scharnierend gekoppeld. Door het scharnier te ontgrendelen is het plateau daar in te draaien en vast te klikken. De stuurstang is scharnierend verbonden met het voorwiel. Door dit scharnier te ontgrendelen en op de stuurstang te drukken, schiet het voorwiel tegen de stuurstang aan. De combinatie wordt ook in het bakje gedraaid en vastgeklikt. Zo resteert een soort trolley, met de stuurstang als handvat.

Zal er geen modder uit het bagagerek druipen? 'Nee', stelt Schaap. ‘Vuil van de wielen komt altijd in het bakje terecht.’

Schaap verfijnt nu het design van de Trikelet. Daarnaast is hij op zoek naar financiers en een partij met verstand van de fietsenmarkt.

tekst ir. Jeroen Akkermans