Nieuwe voorvork maakt fiets stabieler
Trust Performance ontwikkelde een alternatief voor de voorvork van mountainbikes, waarbij het voorwiel is opgehangen aan een parallellogramconstructie.
De meeste mountainbikes en motorfietsen zijn sinds jaar en dag uitgerust met een telescopische voorvork. Ondanks vele verbeteringen aan dit veersysteem door de jaren heen blijft het een compromis tussen comfort en optimaal rijgedrag. Het Amerikaanse bedrijf Trust Performance ontwikkelde een alternatief systeem voor mountainbikes waarbij het voorwiel is opgehangen aan een parallellogramconstructie: de Message.
Kleinere naloop
Wat mankeert er dan aan de telescopische voorvork? Als een fiets met zo’n voorvork een bobbel raakt, veert de telescoop in, maar wil hij tegelijk naar achteren buigen. Dat belemmert de werking en zorgt voor wrijving.
Als de voorvork inveert, wordt de fiets bovendien minder richtingsstabiel. Dit komt doordat de naloop kleiner wordt; de afstand tussen het punt waar de voorband contact maakt met de weg en het punt waar een denkbeeldige lijn vanuit de voorvork het wegdek kruist. Zolang het voorwiel de grond ruim achter dit punt raakt, wordt het wiel tijdens het fietsen vanzelf steeds rechtgetrokken en blijft de fiets goed bestuurbaar. Dit effect neemt af bij een kleinere naloop.
Stabieler
Bij de Message bestaat het onderste deel van de vorkpoot aan weerszijden uit een parallellogramconstructie. Die wordt gevormd door de vorkpoot
en drie scharnierend aan elkaar opgehangen stangen. In de vorkpoten is een hydraulische schokdemper met luchtvering weggewerkt, die is verbonden met de parallellogramconstructie. De wielas van het voorwiel is opgehangen aan de tweede stang van het parallellogram.
Dankzij deze constructie kan het wiel tijdens het inveren zowel omhoog als naar achteren bewegen. Hierdoor is er minder verandering in de naloop en is de fiets stabieler tijdens het in- en uitveren, sturen en remmen.
Minder wrijving
Ook zal de vering bij hard remmen minder de neiging hebben om naar voren te duiken, zoals bij een klassieke telescopische voorvork. Door de andere bewegingsgeometrie heeft de voorvork bovendien minder wrijving.
De voorvork en de schakels in de parallellogramconstructie zijn gemaakt van met koolstof versterkte kunststof. Het geheel weegt nog geen 2 kg.
Tekst: Paul Schilperoord