Met de motoren achterin en de staartvleugels eromheen gevouwen heeft de TU Delft een nieuw type vliegtuig ontwikkeld. Het toestel vloog zijn eerste rondjes op luchthaven Woensdrecht.

Het ontwerp van de DUUC.

‘Het vlieggedrag was boven verwachting’, aldus een enthousiaste prof.dr.ir. Leo Veldhuis, hoogleraar Flight Performance & Propulsion aan de TU Delft na de proefvlucht met een model van het door hem ontworpen vliegtuig. De industrie, waaronder Airbus, vroeg hem een efficiënt en onconventioneel vliegtuigontwerp te maken.

Onconventioneel is de Delft University Unconventional Configuration (DUUC) zeker geworden. Het toestel, bedoeld voor afstanden tot 1000 km, heeft propellervoortstuwing.  Veldhuis: ‘Dat is op die kortere afstand efficiënter dan een straalmotor, het scheelt zo’n 20% in brandstofgebruik.’ De motoren zitten aan de achterkant omdat ze daar het beste presteren.

Ringvleugel met stuurflappen.

Nadeel van propellers is dat ze veel geluid produceren, en daarvoor bedacht Veldhuis een innovatief idee: scherm de propeller af met een ringvleugel, die tegelijkertijd dient als staartvleugel. Staartvlakken achterin de ringvleugel zorgen voor de besturing en dienen als hoogte- en richtingsroer.

Van het toestel is een schaalmodel gemaakt, waarmee begin deze zomer de eerste proefvluchten zijn gemaakt op luchthaven Woensdrecht.  Die verliepen boven verwachting. Er komen nog nieuwe tests, waarbij bijvoorbeeld een van de motoren tijdens de vlucht wordt uitgezet. ‘We willen meer  weten over de stabiliteit van ons concept.’

Verlopen de tests goed, dan is de volgende stap dat er financiering moet worden gevonden om de DUUC verder te ontwikkelen.

 

Bekijk hier een video van het Delftse vliegtuig DUUC.