Het aanbod van openbaar vervoer op het platteland loopt al jarenlang terug. In Duitsland proberen onderzoekers een nieuw ov-concept uit met autonome voertuigen die rijden over oude treinrails.
 

Eureka is de rubriek voor 'productontwerpen voor morgen' uit het maandblad De Ingenieur.


Twee jaar geleden startte het samenwerkingsproject MONOCAB tussen de Duitse universiteiten van Bielefeld en Ostwest­falen-Lippe met het Fraunhofer-Institut für Optronik, Systemtechnik und Bildaus­wertung. 

Het doel is een openbaar­vervoersconcept te ontwikkelen voor het Duitse platteland dat steeds verder leegstroomt. In deze gebieden liggen nog wel vaak oude spoorbanen die niet of nauwelijks meer worden gebruikt. Daar kunnen kleine autonoom rijdende voertuigen overheen, zo is het idee.



 

Monorail met gyroscoop

Vaak gaat het om enkele spoorbanen. De onderzoekers grepen daarom terug op het oude idee van de zelfbalancerende monorail met gyroscoop van Louis Brennan, die 115 jaar geleden een eerste testrit maakte over een enkele spoorstaaf.

Net als de monorail heeft de Monocab een gyroscoop die de cabine in balans houdt zodat deze over een enkele spoorstaaf kan rijden. Zo is een enkele spoorbaan tegelijk in twee richtingen te benutten.

Elke Monocab heeft een accu­­-elektrische aandrijving en biedt plaats aan vier tot zes personen.


DuItse platteland

De eerste Monocabs worden al getest op een oud stuk spoor op het Duitse platteland. Deze zijn nog voorzien van zijwielen die op de andere spoorstaaf leunen om omvallen te voor­komen.

Het streven is het systeem in 2028 in gebruik te nemen, waarbij de Monocabs via een app zijn op te roepen. 

Het onderzoeksteam ontwikkelt momenteel een machine die de Monocabs aan het einde van het traject omdraait en van de ene naar de andere spoorstaaf tilt. Dit om te voorkomen dat de voertuigen zich daar ophopen.


Tekst: Paul Schilperoord
Beeld: Monocab
Â