Met autodelen veel minder taxi’s nodig
Nu bedrijven als Uber en Ford steeds meer nadruk leggen op de ontwikkeling van zelfrijdende taxi’s, wordt het des te interessanter na te gaan hoe die een optimale vervoersdienst kunnen leveren. Met deelgebruik is een veel efficiëntere benutting mogelijk, zo blijkt uit modelberekeningen.
Onderzoekers van het Amerikaanse Massachusetts Institute of Technology en de Cornell University ontwikkelden een algoritme waarbij ze de vraag naar taxiritten combineren met de beschikbaarheid van voertuigen en autodelen.
Het algoritme inventariseert gedurende 30 s de taxiverzoeken van passagiers, dat wil zeggen de plek waarvandaan ze willen vertrekken en de gewenste bestemming. Vervolgens berekent het per beschikbare taxi wat de optimale route is en hoeveel passagiers die taxi het beste kan oppikken. De pluk passagiers wordt dan aan de taxi’s toegewezen, met de daarbij behorende routes. Variabelen in het model zijn de wachttijd, de extra tijd die nodig is om andere passagiers op te pikken en naar hun bestemming te brengen en het aantal passagiersplaatsen in de taxi.
De onderzoekers verifieerden hun wiskundige model met gegevens over het taxivervoer in Manhattan New York, een van de stedelijke centra met de grootste taxibezetting.
Verbluffend resultaat
De resultaten zijn verbluffend. Met een extra wachttijd van enkele minuten en een extra rijdtijd van een paar minuten leveren 3000 taxi’s dezelfde vervoerscapaciteit als de 13.000 taxi’s die er nu rondrijden.
Hoe meer passagiersplaatsen in de taxi, hoe groter het effect. Bij gebruik van busjes met tien plaatsen zijn er slechts 2000 nodig, waarbij de wacht- en rijtijden hooguit een minuut langer duren.
Het onderzoek toont aan dat autodelen in de stad een aanzienlijke bijdrage kan leveren aan het verminderen van files, van vervoerskosten en van energiegebruik. De enige prijs die het de passagiers kost is extra wacht- en rijtijd van in totaal zo’n vijf minuten. De tol wordt vooral betaald door de taxichauffeurs.