Meer ruimte voor de reiziger
De vernieuwing van de terminal en herinrichting van het spoor zijn van positieve invloed op de doorstroom van de reizigers.
‘Er zijn nu brede perrons en voldoende trappen, roltrappen en liften bijgebouwd. Daarnaast zijn er ook twee nieuwe tunnels. Zelfs tijdens de spits lopen de perrons daardoor nu snel leeg. Reizigers komen vervolgens in een hal uit die groot en open genoeg is om zich ook daar snel te verspreiden’, aldus het positieve oordeel van beleidsmedewerker Aldo Markus van reizigersorganisatie Rover. De doorgaande route naast het station is afgesloten, waardoor er een verkeersluw gebied is ontstaan. Hier komt straks ruimte voor een Kiss & Ride, invalidenparkeerplaatsen en taxi’s.
Interwijkconnectie
Het Jaarbeursplein en de binnenstad zijn verbonden via een zogenoemde interwijkconnectie. Een traverse pal naast de stationshal zorgt ervoor dat voetgangers die niet in het station hoeven te zijn, de poortjes kunnen mijden. Een tweede wijkverbinding is de Moreelsebrug: een fiets- en voetgangersbrug die net ten zuiden van het station over de sporen heen gaat. In de toekomst is deze brug van trappen en roltrappen te voorzien, zodat reizigers vanaf de brug direct de perrons op kunnen.
Twee busstations
De bussen worden uiteindelijk verdeeld over twee platforms, een aan de Jaarbeurszijde met het merendeel van de buslijnen en een aan de stadszijde voor een klein deel van de bussen, de sneltram en de Uithoflijn. ‘Als je van de ene op de andere lijn wil overstappen, kan het gebeuren dat je eerst het hele station door moet. OV-terminal klinkt mooi, maar het is ook gewoon een busstation waar mensen op bussen willen overstappen’, aldus Markus.
‘We waren eind jaren zeventig zo blij dat alle bushaltes bij elkaar lagen, zelfs met de tramlijn erbij. Maar toen kwam er uitbreiding van het aantal en de frequentie van de lijnen, en de bussen werden langer. De rest van het destijds enige busplein was al volgebouwd met nieuwe hoofdkantoren van NS.’ Alle buslijnen terugzetten op één plein is daardoor nu niet meer mogelijk, beseft Markus, maar toch. ‘De busplatforms zijn alleen nog maar te bereiken vanuit de terminal. Dat betekent dat reizigers voor het overstappen op bussen hoe dan ook het station in en uit moeten.’