De autobouwer Lightyear uit Helmond stopt met het produceren van zijn eerste auto, de Lightyear 0. Alle aandacht gaat nu naar het betaalbaarder model, de Lightyear 2, die in 2025 moet worden geleverd.

 

Dat meldde het bedrijf gisteren in een persbericht.

Voor dochterbedrijf Atlas Technologies B.V., waarin de productie van de Lightyear 0 is ondergebracht, heeft de onderneming gisteren uitstel van betaling aangevraagd, meldt het FD. ‘Een pijnlijk besluit’, noemt oprichter Lex Hoefsloot het in die krant.
 

Solar Challenge

Lightyear is opgericht door enkele studenten van de Technische Universiteit Eindhoven (Lex Hoefsloot is de bekendste). Zij hadden deelgenomen aan de Solar Challenge in Australië en besloten met de daar opgedane kennis een commercieel verkrijgbare auto te gaan ontwikkelen. 
 

Zonnepanelen in het dak

Het bedrijf ontwikkelde eerst Lightyear 0, de eerste productiezonneauto ter wereld, met zonnepanelen in het dak en de motorkap. Dankzij zijn extreme stroomlijn en een zeer efficiĂ«nte elektrische aandrijflijn is dat een van de zuinigste auto’s ter wereld.
 

 

Opvolger

Parallel werkte het bedrijf al aan de opvolger van deze peperdure (eerst 120.000 euro, later werd de prijs verhoogd naar 250.000 euro) Lightyear 0, de Lightyear 2. Deze elektrische auto moet betaalbaarder worden, en heeft - vooralsnog - een prijs van rond de 40.000 euro.

‘Om dit te realiseren’, schrijft Lightyear in het persbericht, ‘overwinnen we als bedrijf vele uitdagingen. De afgelopen maanden hebben we hard gewerkt om die uitdagingen het hoofd te bieden. Om onze visie veilig te stellen, hebben we moeten beslissen onze focus en middelen volledig op de Lightyear 2 te richten. Dit betekent in feite dat we de productie van Lightyear 0 hebben moeten opschorten.’
 

Uitbesteed

De productie van de Lightyear 0 liep pas sinds november vorig jaar. Lightyear had deze klus uitbesteed bij de Finse autofabrikant Valmet Automotive, in Uusikaupunki, in het zuidwesten van het land. Er werden al enkele Lightyear 0’s afgebouwd, maar de productie ervan bleek te duur. Onder druk van investeerders is de productie van ‘model 0’ daarom gestaakt.
 

Nieuwe investeringen nodig

Lightyear wil zich nu volledig gaan richten op de betaalbare Lightyear 2. Maar ook daarvoor zijn nog nieuwe investeringen nodig en het is de vraag of die gemakkelijk te krijgen zijn, met de tegenvaller die gisteren werd bekendgemaakt. Er vallen ook veel inkomsten weg; de Lightyear 0 was immers bedoeld om cash te genereren om de productie van het tweede model mee te financieren.

Het ontwerpproces van Lightyear heeft wel 'veel waardevolle lessen' opgeleverd, zegt Hoefsloot in het persbericht. Bij de ontwikkeling van Lightyear 2 verwacht het bedrijf daarvan de vruchten te kunnen plukken. 'Het hele traject van technologie ontwikkelen hoeven we als het ware niet meer te ondergaan', laat een woordvoerder weten. 


Beeldmateriaal: Lightyear