De Nederlandse startup Lightyear, dat een auto op zonne-energie ontwikkelt, plaatste gisteren een paginagrote advertentie in het Financieele Dagblad (FD) waarmee het een plaagstootje uitdeelt aan Lexus. Dat luxemerk van Toyota zette zich af tegen dieselauto’s om zijn hybrides te promoten, maar dat ging Lightyear duidelijk niet ver genoeg.

‘Hybrides, bedankt’ stond het gisteren in koeienletters boven een paginagrote advertentie in het FD. De overeenkomsten met de advertentie van Lexus, een paar dagen eerder in alle kranten, was onontkoombaar.
 

Links de advertentie van Lexus, rechts de reactie van Lightyear. Bron: FD. Klik op de foto voor een vergroting.


Hybrides, bedankt

Maar waar het Japanse automerk reclame maakte voor zijn hybride-modellen, ging Lightyear juist hierop helemaal los: ‘Uit onderzoek blijkt dat wereldwijd het overlijden van bijna 1 op de 6 mensen gelinkt kan worden aan luchtvervuiling. Daarom moeten we niet alleen van diesel, maar ook van benzine af. Hybrides, bedankt.’ Was getekend, Lex Hoefsloot, CEO van Lightyear (lees ook het portret: ‘De Zonnekoning’)

Daar hebben de Nederlanders een punt. Lexus maakt goede sier met zijn auto’s met een accu aan boord, maar die is zo klein dat puur elektrisch rijden er niet in zit. Het accu(tje) en de elektromotor helpen alleen om het benzineverbruik wat terug te schroeven. Aardig, maar niet voldoende, vindt Lightyear. Er komen nog steeds ziekmakende gassen uit de uitlaat van een hybride.

 

800 km op zonne-energie

De Nederlandse startup werkt hard aan zijn eerste model, een gestroomlijnde luxe wagen die ongeveer 100.000 euro moet gaan kosten. Nog dit jaar moet op de Automotive Campus in Helmond de productiehal daarvoor klaar zijn. De Lightyear One moet een actieradius krijgen van 800 km en een flink deel van zijn stroom zelf opwekken met zonnepanelen op dak. In zonnige landen hoeft de wagen maar heel af en toe aan de stekker, belooft Lightyear.

Het bedrijf heeft ook bekendgemaakt dat zijn auto gestroomlijnder zal zijn dan de meeste in serie geproduceerde wagens, met een Cw-waarde van minder dan 0,20. Dat helpt natuurlijk bij het vergroten van het bereik van de auto. De eerste Lightyear One moet in 2020 van de band rollen in Helmond.