Lichter dan een Smart
Met een sandwichmateriaal van metaal en kunststofschuim hebben Duitse onderzoekers een auto gemaakt die twee keer zo licht is als een Smart.
Het Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR) ontwikkelde een technologieplatform voor toekomstige lichtgewicht, veilige en emissievrije voertuigen. De safe light regional vehicle (SLRV) heeft als aandrijfbron een kleine brandstofcel op waterstof gekoppeld aan een accu. Het idee is dat de SLRV dienst kan doen als tweede auto of als deelauto om bijvoorbeeld buitenwijken te verbinden met ov-knooppunten.
De SLRV biedt plaats aan twee personen en weegt slechts 450 kilogram. Ter vergelijking, een tweezits Smart is meer dan twee keer zo zwaar en ruim een meter korter.
Metaal en kunststofschuim
DLR behaalde de gewichtsbesparing dankzij een sandwichmateriaal. Dit materiaal heeft metalen lagen aan de buitenzijden en kunststofschuim van binnen – een concept dat al jaren in de vliegtuigbouw wordt toegepast. Daardoor weegt de complete carrosserie slechts negentig kilogram.
Aangezien een dergelijk materiaal nog niet in serieproductie van auto’s is toegepast, gaat DLR deze technologie eerst verder ontwikkelen.
Krukelzones
De SLRV is 3,8 meter lang. Inparkeren in een krap plekje is daardoor iets lastiger dan met een Smart, maar door de extra lengte is de SLRV veel lager en gestroomlijnder. Bovendien is er meer plek voor kreukelzones aan de voor- en achterkant, die eveneens zijn gemaakt van het sandwichmateriaal. Daar zit ook de meeste technologie, terwijl de passagiers in een kooiconstructie zitten die bij een botsing veel van de krachten kan opvangen.
De brandstofcel heeft een vermogen van 8,5 kilowatt en is gekoppeld aan een accu van 25 kilowatt voor extra vermogen tijdens het optrekken. Hiermee behaalt de SLRV een maximumsnelheid van 120 kilometer per uur en een bereik van vierhonderd kilometer.
Tussen de stoelen ligt een opslagtank voor 1,6 kilogram waterstof onder een druk van zevenhonderd bar. De restwarmte van de brandstofcel wordt in de wintermaanden benut voor verwarming van het interieur.
Tekst: Paul Schilperoord
Foto: SLR