'Ik hoop dat bedrijven vaker denken aan virtual reality'
De tijd is er rijp voor dat bedrijven technieken zoals virtual reality en augmented reality vaker gaan inzetten. In VR door een zakelijke bril geeft Freek Teunen tal van tips en geslaagde voorbeelden uit de praktijk.
Elke maand verschijnen er talloze boeken. De Ingenieur pikt de interessantste eruit en stelt de auteur vijf vragen.
Waarom dit boek?
‘Omdat er tot mijn verbazing nog geen goed Nederlands boek was over virtual reality (VR) en vergelijkbare technologieën. In het buitenland zijn er wel prima boeken over geschreven, maar dat zijn vooral toekomstvisies. Voor bedrijven die VR willen toepassen is dat een paar stappen te ver. Ik miste een boek waar bedrijven praktisch wat aan hebben.’
Waarom juist nu?
‘Omdat de prestaties van de apparatuur, van de VR-brillen, nu echt veel beter is dan een paar jaar terug. Ik weet nog dat mensen vijf jaar geleden enthousiast een VR-bril opzetten, maar dat de beleving enorm tegenviel. Sommigen werden er zelfs misselijk van. De techniek is nu veel verder. Het is allemaal heel realistisch en vloeiend. De grote techbedrijven investeren stevig in dit soort technologie.’
Wat wilt u met uw boek bereiken?
‘Ik hoop dat meer mensen en bedrijven geïnteresseerd raken in virtual en augmented reality en begrijpen wat het inhoudt. Dat ze inzien wat het belang van die techniek kan zijn. Ze hoeven het niet per se direct toe te passen, maar als ze in de toekomst tegen een probleem aanlopen met hun bedrijf, hoop ik dat ze denken aan VR.’
Wat is het meest bijzondere bedrijf dat u tegenkwam?
‘Ik ben van veel bedrijven onder de indruk, maar Wave springt er voor mij uit. Dat biedt aan klanten een platform om virtuele concerten te geven. De artiest, het podium en de zaal zijn helemaal in een virtuele omgeving gecreëerd (zie de afbeelding hierboven, red.). De kijker beleeft het concert thuis. Dat kan zowel in 2D, op een laptop of tablet, als in 3D met een VR-bril op. De kijkers kunnen doneren en reacties geven, die verschijnen op of rond het virtuele podium. Je beleeft een concert zo op een hele andere manier.’
Wat betekent de coronapandemie voor VR?
‘We hebben ontdekt dat we meer dingen virtueel kunnen beleven dan we dachten. Investeerders in vastgoed hoeven nu niet meer ver te reizen om een pand te bekijken. Musea bieden steeds vaker virtuele bezoeken aan. Het Louvre had deze zomer meer bezoekers dan ooit; het Rijksmuseum heeft een waanzinnige virtual tour. Doordat je kunt inzoomen, kun je details op het plafond zien die je ter plaatse nooit zou kunnen onderscheiden.
Boek
VR door een zakelijke bril.
Freek Teunen | 102 Blz. | € 27,99 (e-book € 17,99)
Foto Nina van den Broek
Illustratie Wave