Hyperloop tussen Helsinki en Stockholm kost $ 21 miljard
Het Amerikaanse transportbedrijf Hyperloop One wil een vacuümbuis aanleggen tussen Helsinki (Finland) en Stockholm (Zweden). Daarin kunnen capsules in no-time van de ene naar de andere stad reizen. KPMG becijferde dat dit project 21 miljard dollar zou kosten, maar dat kan binnen 20 jaar zijn terugverdiend.
De studie, die gisteren verscheen, is de eerste cijfermatige schatting van Hyperloop One. Het bedrijf wil zo snel mogelijk een werkende Hyperloop bouwen. Een testrit in de woestijn van Nevada bleek een paar maanden terug weinig voor te stellen; in plaats van de vacuumbuis waar een Hyperloop-capsule vrijwel wrijvingloos (en dus snel en zuinig) doorheen snelt, was het een niet-overdekte rail met een treintje erop.
Toch lijkt het bedrijf vol te gaan voor het droomidee, dat nieuw leven kreeg door ondernemer Elon Musk. Hij schreef een ontwerpwedstrijd uit, waaraan studententeams van onder andere de TU Delft en MIT meedoen. Het bedrijf Hyperloop One wil verder, en is gedreven om de ontwikkeling sneller en met meer geld door te drukken.
21 miljard
Daar past de verkennende studie voor een Scandinavische lijn in. Consultancybedrijf KPMG onderzocht het idee van Hyperloop One voor een 500 kilometer lange Hyperloop tussen de twee steden. Deze zou 21 miljard dollar kosten.
Dat bedrag is volgens dezelfde studie relatief snel terug te verdienen. Kaartjes voor de supersnelle verbinding zouden, samen met 'tijdwinst' 1,3 miljard dollar per jaar opleveren. In minder dan 20 jaar speelt de Hyperloop quite.
Hoewel tijdwinst een vaag begrip is, zijn de cijfers indrukwekkend: per vliegtuig duurt de reis van Helsinki naar Stockholm 3,5 uur, exclusief in- en uitchecken. De Hyperloop doet er slechts 28 minuten over. De dorpen en steden waar een Hyperloop-halte komt zullen volgens KPMG economisch floreren, omdat de Hyperloop functioneert als een groot metronetwerk. Dat is goed voor de bedrijvigheid rond de lijn.
Echte test
Hyperloop One zegt dat het bedrijf eind 2016 een échte test met het hele Hyperloopsysteem (inclusief vacuumbuis) wil gaan doen, waarbij gaandeweg de snelheid van de capsules wordt opgevoerd. Het bedrijf wil zo spoedig mogelijk een 'verkoopbaar' systeem klaar hebben staan.