De industrie probeert vliegtuigen steeds zuiniger te maken en experimenteert met alternatieve brandstoffen en aandrijftechnieken. Zo verwacht de Britse start-up Faradair in 2025 de certificering rond te hebben van haar Bio Electric Hybrid Aircraft (BEHA) voor passagiersgebruik.

De BEHA_M1H, een doorontwikkeling van een eerder conceptueel ontwerp, is een compact toestel met achttien zitplaatsen. Voor multifunctionele ­inzetbaarheid is de cabine binnen vijftien minuten om te bouwen voor vrachtvervoer. Het toestel valt op door een combinatie van technieken om het ­zuiniger en stiller te maken dan andere vliegtuigen.
 

Stille aandrijving

De BEHA_M1H heeft een lichtgewicht romp van composietmateriaal op basis van koolstofvezel. De vleugels met een spanwijdte van 15 m hebben een zogenoemde triple-box-wing-configuratie. Die bestaat in feite uit drie vleugels die zowel aan de romp als aan de uiteinden met elkaar zijn verbonden. Deze configuratie genereert meer aerodynamische lift dan conventionele vleugels, waardoor het toestel op een korte baan van 300 meter kan ­opstijgen en ­landen.

De stillere aandrijving moet het vliegtuig geschikt maken voor gebruik in bebouwd gebied, zoals kleine stadsvliegvelden. Twee tegen elkaar in draaiende propellerbladen op de staart worden maximaal vijftien ­minuten lang elektrisch aan­gedreven tijdens het opstijgen en landen.

Bovendien zijn de propellers in een akoestische behuizing geplaatst, waardoor het geluidsniveau tijdens opstijgen zou worden beperkt tot 60 dB(A), waarbij dB(A) een op decibel gebaseerde eenheid is die is gecorrigeerd voor de gevoeligheid van het menselijk oor. Dit is een ruim twee keer zo laag geluidsniveau als bij een normaal vliegtuig.
 

Korte afstanden

Eenmaal in de lucht schakelt de turbopropmotor aan, die op biodiesel draait. Deze drijft de propellers aan en laadt de accu’s op. Daarnaast is het vliegtuig voorzien van zonnecellen bovenop de vleugels.
 

BEHA_M1H
De BEHA_M1H stijgt op met elektrisch aangedreven propellers en schakelt in de lucht over op biodiesel.


De kruissnelheid ligt op 370 km/h en het vliegtuig heeft een bereik van 1850 km. Hierdoor is de BEHA_M1H vooral interessant voor relatief korte afstanden, bijvoorbeeld binnen Europa. Maar ja, als je écht begaan bent met het milieu, kun je dat soort afstanden beter per trein afleggen.

Tekst: Paul Schilperoord