
Hoe is het nu met: Rick Scholte, Ingenieur van het Jaar 2017
Elk jaar reikt het Koninklijk Instituut Van Ingenieurs (KIVI) de Prins Friso Ingenieursprijs uit aan de gekozen Ingenieur van het Jaar. Hoe vergaat het deze mensen daarna? De Ingenieur vraagt het winnaars uit het verleden. Deze maand: Rick Scholte, Ingenieur van het Jaar in 2017.
Voor Rick Scholte, oprichter en directeur van het bedrijf Sorama dat geluidscamera’s ontwikkelt, was 2017 een bijzonder jaar. Hij won de Prins Friso Ingenieursprijs, Sorama ging met een grote Amerikaanse partij in zee, en het bedrijf sloeg een nieuwe weg in.
‘Onze geluidscamera’s meten de sterkte en locatie van geluidsgolven en geven die weer in kleurenkaarten’, vertelt Scholte. ‘Eerder gebruikten we die om geluidsoverlast te lokaliseren en tegen te gaan. In 2017 vonden we een extra toepassing in de industrie: het gebruik van geluid als detectiemethode.’
Gaslekken
Dat begon met het opsporen van gaslekken bij perslucht. Scholte: ‘Zo’n lek sist, zij het soms heel zacht of in het onhoorbare spectrum. Onze camera’s detecteren dat.’ Hiervoor bleek een veel grotere markt te zijn dan voor het tegengaan van geluidsoverlast. Scholte: ‘Lekken kost 30 tot 40 procent van het energiegebruik van compressoren, terwijl de oplossing soms gewoon een moertje aandraaien is.’
Inmiddels sporen de geluidscamera’s ook allerlei soorten mechanische slijtage op in de industrie, meten ze wie het hardst juicht in Amerikaanse stadions (‘dan gaat het publiek helemaal los’), en fungeren ze als sensor payload in robothonden van het bedrijf Boston Dynamics.
‘En we werken nog steeds aan geluidsreductiemethoden’, zegt Scholte, ‘al is daar pas sinds kort wat meer belangstelling voor.’Dat begon met het opsporen van gaslekken bij perslucht. Scholte: ‘Zo’n lek sist, zij het soms heel zacht of in het onhoorbare spectrum. Onze camera’s detecteren dat.’ Hiervoor bleek een veel grotere markt te zijn dan voor het tegengaan van geluidsoverlast. Scholte: ‘Lekken kost 30 tot 40 procent van het energiegebruik van compressoren, terwijl de oplossing soms gewoon een moertje aandraaien is.’ Inmiddels sporen de geluidscamera’s ook allerlei soorten mechanische slijtage op in de industrie, meten ze wie het hardst juicht in Amerikaanse stadions (‘dan gaat het publiek helemaal los’), en fungeren ze als sensor payload in robothonden van het bedrijf Boston Dynamics. ‘En we werken nog steeds aan geluidsreductiemethoden’, zegt Scholte, ‘al is daar pas sinds kort wat meer belangstelling voor.’ Sorama groeide intussen van bijna 30 werknemers in 2017 naar meer dan honderd nu.
Brugfunctie
Bij het maken van deals met Amerikaanse partijen was het handig om Ingenieur van het Jaar te zijn, zegt Scholte. ‘Amerikanen houden van prijzen, die vonden het fantastisch. In Nederland moet je er niet teveel mee te koop lopen. Maar ook wij zouden elkaar best wat vaker in het zonnetje mogen zetten.’
Voor een goede ingenieur is veel klantcontact cruciaal, vindt Scholte. ‘Kom je hok uit, ga erheen, de wens van de klant moet immers centraal staan.’ Ook nieuwsgierigheid en veerkracht noemt hij belangrijk. ‘Want technologie verandert razendsnel. Iedereen kan tegenwoordig met een paar prompts kennis vergaren.’ De meerwaarde van ingenieurs is volgens hem om die kennis te gebruiken met begrip van natuurkunde en techniek en in interactie met gebruikers. Scholte: ‘De moderne ingenieur moet de brug slaan tussen wat technologisch of natuurkundig gezien mogelijk is en wat de industrie of maatschappij nodig heeft.’
Kent u een ingenieur die volgens u in aanmerking komt voor de Prins Friso Ingenieursprijs? Ga dan voor 14 november naar kivi.nl/pfip om deze te nomineren!







