Een fietshelm is geen garantie tegen zwaar hoofdletsel bij een ongeluk. De Zweedse bedrijven Autoliv en POC willen daarom de bescherming van de fietshelm verhogen door een airbag toe te voegen.

In Nederland is in de afgelopen tien jaar het aantal fietsers dat bij een ongeluk ernstig gewond raakt met bijna een derde toegenomen. Veel van de zware verwondingen betreft hoofdletsel.

Deze trend is in meer landen zichtbaar. In Zweden is hoofdletsel goed voor de helft van de dodelijke ongevallen onder fietsers. Dit was aanleiding voor ­Autoliv, fabrikant van veiligheidssystemen voor de auto-industrie, en POC, fabrikant van beschermende kleding en accessoires, een oplossing te bedenken.


Fietshelm met airbagtechnologie

Het werd een fietshelm met airbagtechnologie. Deze bestaat uit de conventionele binnenzijde van een fietshelm met beschermlaag, waarop een airbagsysteem is gemonteerd.

Dit wordt afgedekt door een schaal die bestaat uit vijf delen. Als de airbag bij een ongeluk opblaast, duwt dit de vijf schaaldelen naar buiten en vangt de eerste klap op. De binnenste beschermlaag vangt het tweede deel van de klap op.


Minder kans op ernstig letsel

De combinatie van beide technieken vermindert volgens Autoliv de lineaire piekversnelling van het hoofd en daarmee de kans op ernstig letsel.




Absorptievermogen

De huidige fietshelmen hebben te weinig absorptievermogen om bij een aanrijding met een auto boven de twintig kilometer per uur de impact op te vangen.

Volgens de eerste simulaties en botsproeven van Autoliv en POC zou de airbaghelm het risico op fataal hoofdletsel bij die snelheid terugbrengen van 80 naar 30 procent.


Gewicht en comfort onveranderd

De twee fabrikanten willen het concept nu verder doorontwikkelen. De toevoeging van de airbagtechnologie zou niet of nauwelijks invloed hebben op vormgeving, gewicht en comfort van de fietshelm.

Tekst: Paul Schilperoord
Beekd: Autoliv