MTN-SMS, zegt u dat iets?

Mijn ouders in ieder geval niet toen ik ze begin 2002 uitlegde dat ‘wij uit Delft’ dat allemaal gebruikten om elkaar gratis sms’jes te sturen. Ik snap nu hoe mijn ouders zich toen voelden.

Recent hebben mijn studenten mij namelijk geïntroduceerd in de wondere wereld van Discord. Ik wist dat Discord bestond: ik dacht dat het een service was die spelers van online computerspellen gebruiken om, terwijl ze met elkaar een spel spelen, te praten over dat spel. Zodat ze terwijl ze online elektronisch voetbal spelen naar elkaar kunnen schreeuwen dat ze helemaal vrijstaan. Of hun tegenstanders (of de scheids…) voor rotte vis uitmaken.

Computerspellen zijn voor mij altijd ‘tijd voor mezelf, zonder anderen’ gebleven en met online gaming, en dus ook Discord, heb ik dan ook weinig op. Aan het begin van de coronacrisis hadden we overleg in Delft welk platform we gingen gebruiken voor communicatie met studenten die vanuit huis moesten studeren. Zoom, Microsoft Teams, Skype, en de ingebouwde forums van online leeromgeving Brightspace werden door docenten allemaal aangedragen als optie.

Totdat student-assistent (en zelf tweedejaarsstudent) Sjoerd zei: ‘Waarom niet Discord? Daar zitten wij studenten toch allemaal al de hele dag op!’

Soms is de beste oplossing niet de technisch beste oplossing

Allemaal? En de hele dag? Studenten gebruiken Discord dus niet alleen tijdens gamen, maar hebben het de hele dag open staan om met hun vrienden te praten. Er zijn aparte servers waar bijvoorbeeld studieverenigingen, of alle bewoners van een studentenhuis, of oud-klasgenoten van de middelbare school, samenkomen om te kletsen.

Technisch gezien is Discord niet heel anders dan Skype, Zoom en veel andere online gespreksplatforms. Het heeft wat andere toeters en bellen, maar in de basis kan er hetzelfde.

Wat voor mij de doorslag gaf om Discord te gebruiken om in tijden van corona met mijn eerstejaarsstudenten te blijven communiceren, is het feit dat het voor de studenten niet nieuw was. Die hoefden niet, in een tijd waarin alles toch opeens al helemaal anders ging, ook nog eens op een nieuw, onbekend platform te leren communiceren.

We zijn erg blij met deze keuze: het lijkt erop dat studenten minder een drempel ervaren om via Discord vragen te stellen en met elkaar te overleggen dan we zien op andere platforms. Dat is iets wat ik ga proberen te onthouden: soms is de beste oplossing niet de technisch beste oplossing, maar degene die het beste past in het leven van je klanten: studenten in mijn geval. 

Tekst: Rolf Hut
Foto: Robert Lagendijk