Friesland heeft primeur innovatieve vangrail
Langs een provinciale weg in Friesland staat sinds woensdag de eerste Compact EcoRail, een vangrail die ook kan worden geplaatst langs wegen waar eigenlijk geen plek is. Het is een innovatie van ingenieurs- en adviesbureau Witteveen+Bos.
De N919 nabij Oosterwolde is een bochtige weg en de vele bomen in de berm maken het ook gevaarlijk. Wie van de weg raakt, krijgt al gauw een ernstig ongeluk.
Funderingspalen
De bomen staan dicht langs de weg en er liggen bovendien kabels en leidingen in de berm. Dat maakt het onmogelijk om er een standaard geleiderail te plaatsen, waarbij de funderingspalen recht de grond in gaan.
Daarom gaan de palen van deze innovatieve geleiderail schuin de grond in, in de richting van de weg. Bomen kappen en kabels verleggen is daardoor niet nodig.
Weinig ruimte
Daarnaast buigt de EcoRail minder uit bij een aanrijding, dankzij een boomerangvormig koppelstuk tussen het schuine ondergrondse en het rechtopstaande bovengrondse deel.
‘De paal van een traditionele geleiderail heeft een C-profiel. Dat vangt de energie van een klap van een auto op door te draaien en vervolgens te buigen’, zei Henk Zwartenkot, directeur bij Saferoad Holland, eerder dit jaar.
‘Wij hebben een manier moeten bedenken die garandeert dat de nieuwe paal, bestaande uit twee stukken, de klap net zo goed kan opvangen.’ Het unieke ontwerp van het koppelstuk zorgt hiervoor.
Vernufteling
Witteveen+Bos ontwikkelde de vangrail in opdracht van de provincie Friesland in samenwerking met producent Saferoad Holland en bouwbedrijf BAM Infra.
Het ingenieursbureau sleepte er begin dit jaar al een nominatie mee in de wacht voor de Vernufteling, de belangrijkste prijs voor ingenieursprojecten in Nederland.
Foto: Provincie Friesland