Het Formule-1-team van Sauber heeft twee metaalprinters van het Nederlandse Additive Industries gekocht voor het 3D-printen van metalen onderdelen voor de racewagens. Met 3D-printen zijn onderdelen veel sneller te vervaardigen dan met conventionele maakprocessen.

Het gaat om twee exemplaren van het MetalFAB1-systeem. Dit is een industriële 3D-printer die met vier sterke lasers metalen poederdeeltjes aan elkaar smelt. Door dit laagje voor laagje te herhalen, ontstaat een massief metalen onderdeel.

De MetalFAB1 is een grote machine die naast het printen zelf ook de nabehandeling van het geprinte object met warmte én de opslag van geprinte producten mogelijk maakt. Het is ook een modulaire machine, waarmee de gebruiker kan beginnen met een printmodule en later de andere functies aan de machine kan toevoegen.

Dat is precies wat Sauber doet, laat CEO Daan Kersten van Additive Industries weten. De machines die het Zwitserse team koopt, bestaan om te beginnen uit drie modules en worden volgend jaar uitgebouwd naar vijf modules. ‘Het eerste systeem hebben wij inmiddels geïnstalleerd.’
 

De printmodule van de MetalFAB1-printer.


Het team gaat de metaalprinters gebruiken om onderdelen voor zijn racewagens (60 % van ware grootte) te maken voor tests in de windtunnel. Soms kan daarvoor een kunststof 3D-geprint onderdeel volstaan, maar ‘de stijfheid en sterkte van kunststof onderdelen is niet altijd groot genoeg’, aldus Kersten.
 

Doorlooptijd

Het raceteam gaat ook onderdelen printen die in de echte racewagens van het team (zie openingsfoto) terechtkomen. Denk bijvoorbeeld aan de rolbeugel die het hoofd van de coureur beschermt, onderdelen van uitlaat en oliekoeler, maar ook aan delen van de neus en andere aerodynamische onderdelen. Kersten: ‘De doorlooptijd vanaf de vraag naar een onderdeel tot het gereed zijn, is met een 3D-printer ongeëvenaard. Dat is vooral van belang in de ontwikkelfase van de auto, want dan wil je snel wijzigingen in het ontwerp kunnen maken. Maar ook tijdens het seizoen, wanneer tijdens een raceweekend een onderdeel sneuvelt, wil je razendsnel iets nieuws kunnen printen.’
 

Leren van klanten

Sauber gaat niet alleen voor de racewagens onderdelen printen, maar stelt de productiefaciliteit ook open voor derden. Met Additive Industries is bovendien afgesproken dat het bedrijf er trainingen kan houden. ‘Ook blijven wij continu leren van onze klanten. Iedere gebruiker maakt zijn eigen producten, maar voor ons is dit input voor nieuwe functies of verbeteringen in onze systemen’, aldus Kersten.

Sauber is een in Hinwil, Zwitserland, gevestigd raceteam dat al 25 jaar meedoet als opleidingsteam in de Formule 1, de bekendste racecompetitie. Kersten: 'Voor volgend seizoen zijn de verwachtingen hooggespannen door de samenwerking die het afgelopen weekend aankondigde met Alfa Romeo, én door de beschikbaarheid van de nieuwste motoren van Ferrari.'

Meer informatie en foto’s zijn te vinden bij dit persbericht van Additive Industries en bij dat van Sauber (pdf-bestand).
 

De eerste van twee metaalprinters bij Sauber F1 in Hinwil, Zwitserland.


Beeldmateriaal Additive Industries