Fietshelm volgt de luchtweerstand
Een fietshelm volgt dankzij sensoren en een bluetooth-verbinding de luchtweerstand van de fiets en past zijn vorm daarop aan. Zo is een fietser altijd op zijn snelst.
Een fietser wordt dankzij de helm bijna 4 procent aerodynamischer, volgens uitvinder James Novak. Deze Australische ingenieur van de Deakin University zag hoe de helm van wielrenners vaak verre van optimaal werkt. De makers moeten immers het midden vinden tussen ventilatie en stroomlijning. 'Baanwielrenners hebben dichte helmen, maar die kun je niet uren achtereen dragen zonder oververhit te raken', licht Novak toe in een persbericht.
Sensoren in de fiets
De nieuwe helm staat in contact met sensoren in de fiets. Zo weet de helm hoe hard de fiets gaat, maar ook hoe hard de coureur trapt en hoeveel weerstand hij of zij ondervindt. De helm zelf bestaat uit verschillende panelen die los van elkaar kunnen bewegen. Zo kunnen ze lucht doorlaten naar het hoofd van de fietser, of helemaal gesloten blijven voor een perfect aerodynamische helm.
Bij snelle afdalingen of sprints sluit de helm zich zodat een renner op topsnelheid vooruitgaat. Langzamere stukken, zoals een klim, vragen om een open helm om de overtollige schedelwarmte af te voeren. Door de informatie van de fietscomputer en -sensoren te volgen heeft de helm altijd de juiste instelling, aldus Novak.
3D-printer
Het geheel komt uit de 3D-printer, bestaat uit nylon en wordt voor elke fietser op maat gemaakt. Het prototype dingt mee naar een ontwerpprijs die deze week wordt uitgereikt. Of een professionele wielrenner dit soort helmen mag gebruiken, is nog de vraag; het zou een aanpassing van het reglement vragen. Over de veiligheid van de helm zegt Novak overigens niets.