Fiets geschikt te maken voor vrachtvervoer
Deze fiets met elektrische trapondersteuning is in een paar seconden om te toveren van stadsfiets naar cargofiets.
Op de fiets kun je maar weinig bagage meenemen. Hierdoor zijn mensen sneller geneigd de auto te pakken om bijvoorbeeld de wekelijkse boodschappen te doen. Een Duits ontwerpteam wil daar verandering in brengen met de Convercycle.
Plaats voor een bierkratje
Het frame van de Convercycle bestaat uit twee delen. Het achterste framedeel kan samen met het achterwiel in een handbeweging naar achteren worden geklapt en gezekerd. Daarmee neemt de lengte van de fiets toe van 185 naar 255 centimeter.
Tussen de zadelbuis en het achterwiel ontstaat een vrachtgedeelte met een breedte van 43 centimeter en een laadvermogen van 60 kilogram. Dit biedt plaats aan bijvoorbeeld een kinderzitje, sporttas, bierkratje, boodschappentassen of postpakketten.
Om het uitklapmechanisme mogelijk te maken, heeft de fiets een extra lange ketting die bestaat uit twee delen. Het eerste deel loopt van de trapas naar een tandwiel op het scharnierpunt van de twee framedelen. Dit tandwiel is verbonden met een elektromotor van 250 watt voor de trapondersteuning. Het tweede kettingdeel loopt van dit tandwiel naar de as van het achterwiel, dat is voorzien van een Shimano Nexus-naafversnelling met vijf snelheden.
Fietsen naar de bouwmarkt
Op dit moment zijn de mogelijkheden van de Convercycle beperkt tot wat er in het vrachtgedeelte past. Met nog wat extra bevestigingspunten zou het uitgeklapte frame ook plaats kunnen bieden aan bijvoorbeeld lange planken. Dan wordt zelfs een fietsritje naar de bouwmarkt mogelijk. Al zal het fietsen er niet makkelijker of veiliger op worden met zo’n lange wielbasis en veel gewicht aan de achterkant.
Tekst: Paul Schilperoord