
Elektrisch vliegtuig heeft geen vliegveld nodig
Het Amerikaanse bedrijf Electra heeft succesvolle testvluchten uitgevoerd met zijn elektrische vliegtuigje. Het toestel steeg op van en landde op verschillende ondergronden.
Electra voerde de testvluchten begin deze maand uit op de campus van de universiteit Virginia Tech in de Verenigde Staten. Onderdeel van dit testprogramma was het opstijgen van en landen op verschillende oppervlakken. Om te beginnen vanaf een extreem korte asfaltbaan van 300 voet (91 meter) bij 75 voet (23 meter) die door de universiteit doorgaans wordt gebruikt voor het opstijgen en landen van kleine onbemande vliegtuigsystemen (UAS). Een tweede testvlucht vond plaats vanaf een toegangsweg op een afgesloten testcampus van het Virginia Tech Transportation Institute (VTTI). Ten slotte vond de derde testvlucht plaats vanaf een grasveld bij het Virginia Tech Corporate Research Center.
Bekijk de video:
Duizenden kleinere vliegvelden
Met de testvluchten wil het bedrijf de veelzijdigheid laten zien van zijn toestel. In de toekomst reizen we veel minder vaak via een klein aantal grote vliegvelden, en zullen er verbindingen door de lucht ontstaan tussen duizenden kleinere vliegvelden, zo is de stellige overtuiging van het bedrijf. ‘Direct aviation’ noemt het bedrijf dat. Een andere term hiervoor is ‘regional air mobility’, waar ook Nederlandse bedrijven aan werken; lees het artikel ‘Startup maakt vliegtuigjes elektrisch met ombouwpakket’.
Sportveld
Binnen dit concept reizen passagiers met kleinere vliegtuigjes van A naar B. Voor het opstijgen en landen kunnen bestaande kleine vliegvelden dienen, maar ook nieuw aan te leggen landingsbanen, of zelfs daarvoor aangewezen stukken asfalt bij bedrijven of onderwijsinstellingen. Of een sportveld dat op dat moment niet in gebruik is.

Extreem korte landingsbanen
Het sterke punt van het toestel van Electra is dat het genoeg heeft aan extreem korte landingsbanen. Daarmee wordt het een directe concurrent van eVTOL’s (vertical take-off and landing) en helikopters, te meer omdat Electra beweert mensen drie keer zo goedkoop te kunnen vervoeren als met een helikopter.
Veel stiller
Of die prijsopgave klopt, is lastig te beoordelen, maar het elektrisch aangedreven toestel van Electra – het is een hybride, om precies te zijn – heeft in ieder geval nog een voordeel: het is veel stiller dan helikopters of kerosine-vliegtuigen. De acht propellers worden elektrisch aangedreven en dat maakt een vliegtuigje per definitie veel stiller dan wanneer de motoren draaien op fossiele brandstof.

Negen passagiers
De testvluchten vonden plaats met de zogeheten EL2 technology demonstrator. Parallel werken de ingenieurs van het bedrijf aan de EL9, een toestel dat negen passagiers kan vervoeren en dat in 2029 in bedrijf moet komen. In technisch opzicht is het bedrijf een heel eind, maar dat tijdpad van vier jaar bestaat vooral uit een lijst van punten waarop het toestel moet worden gecertificeerd door luchtvaartautoriteiten.
Dat er behoefte is aan een elektrisch toestel voor de korte afstand, blijkt uit de orderportefeuille van Electra. Het bedrijf zegt al meer dan 2200 bestellingen voor de EL9 te hebben van zestig luchtvaartmaatschappijen wereldwijd.
Beeldmateriaal: Electra








