Duitsland introduceert waterstoftrein
Een waterstoftrein gaat komende maand in de Duitse deelstaat Nedersaksen voor het eerst de dienstregeling verzorgen. De door Alstom gebouwde Coradia iLint is uitgerust met brandstofcellen die de meegevoerde waterstof omzetten in elektriciteit.
Er worden twee waterstoftreinen ingezet, op de trajecten Bremerhaven - Buxtehude en Bremerhaven - Cuxhaven. Nu rijden daar dieseltreinen. De deelstaat Nedersachsen wil ervaring opdoen met deze schone trein, die alleen waterdamp als uitlaatgas produceert. Bremerhaven beschikt over een tankstation voor waterstof. Er lopen projecten om waterstof te produceren met overschot van wind- en zonne-energie.
Ongebouwde dieseltrein
De Coradia iLint is van treinfabrikant Alstom. Afgelopen zomer toonde het bedrijf een eerste exemplaar op de InnoTransbeurs in Berlijn. De trein is een omgebouwde versie van de Coradia Lint dieseltrein, die vooral wordt ingezet voor het verzorgen van regionaal vervoer en is te vergelijken met de in Nederland rondrijdende dieselsprinters. Alstom ontwikkelde de trein in opdracht van de deelstaat, die een soortgelijke opdracht ook aan treinenbouwer Bombardier heeft gegeven.
Alstom haalde alle apparatuur voor de dieselaandrijving uit het treinstel en verving het door waterstofapparatuur. De waterstoftank en brandstofcellen bevinden zich op het dak, het Li-Ion batterijpakket zit onderin de trein. Het batterijpakket wordt geladen als de motoren geen stroom nodig hebben en tijdens het remmen, de batterij levert extra vermogen bij het optrekken en zorgt verder voor stabilisering van de stroomvoorziening naar de elektrische tractie. De brandstofcel zet de waterstof met zuurstof uit de lucht om in elektriciteit, stoom en waterdamp zijn het enige restproduct.
Rijdt zuiniger
De tank op de trein bevat genoeg waterstof om 600 tot 800 km te rijden, de trein biedt plaats aan 300 passagiers en heeft een kruissnelheid van 140 km/h. Volgens Alstom rijdt de trein zuiniger dan zijn dieselvariant.
Nedersachsen heeft een order geplaatst voor veertien waterstoftreinstellen, die allen uiterlijk in 2020 in bedrijf moeten zijn. Blijkt de trein een succes, dan zal hij op meer plaatsen worden ingezet waar het Duitse spoor niet is geëlektrificeerd.
Openingsfoto: de Coradia iLint. Foto Alstom.