De opvallende, S-vormige busbrug die dit voorjaar in gebruik werd genomen in het stationsgebied van Zwolle, is bekroond met een prestigieuze Duitse ingenieursprijs.

De Busbrug Zwolle, gebouwd door BAM in opdracht van ProRail en de gemeente Zwolle, kreeg dinsdag de Thüringer Staatspreis für Ingenieurleistungen toegekend. De prijs wordt elke twee jaar uitgereikt aan een bijzonder, nieuw bouwproject. 

De met bamboe beklede S-vorm heeft grote esthetische waarde, maar dat was niet de voornaamste reden om deze vorm te kiezen. ‘Door de beperkte ruimte was een haakse oversteek niet mogelijk. Daarom gaat de brug nu diagonaal over het spoor. De vloeiende bochten zijn nodig om de rijsnelheid van de bussen zo hoog mogelijk te houden’, vertelde een van de architecten van de brug, ir. Joris Veerman van ontwerpbureau ipv Delft, eerder dit jaar aan De Ingenieur.


1000 ton staal

De brug is niet alleen een lust voor het oog, ook de constructie is bijzonder. Een overspanning met een S-vorm heeft de neiging om door te zakken in de bochten. Constructieve elementen moeten dit verhinderen. De ontwerper koos samen met aannemer BAM voor een holle koker van staal, die duidelijk is te zien aan de onderzijde van de brug.

‘De torsiebelasting is ongewoon hoog, waardoor uiteindelijk zo’n 1000 ton staal nodig was’, zei Veerman. Het stalen gedeelte is ruim 110 m lang. De stalen koker heeft een breedte van 3,7 tot 5,5 m en het busdek varieert in breedte van 9 tot 11 m. Aan het begin en eind van de brug gaat de stalen koker over in eenzelfde koker van voorgespannen beton.


Bamboe

De brug valt in positieve zin uit de toon in het verder vrij industrieel aandoende stationsgebied van Zwolle. Daar is voor gekozen met het oog op de toekomst. De stad wil van het gebied een groene omgeving maken waar het fijn werken en recreëren is. Binnen dat plaatje past ook de bekleding met bamboe, die de brug een natuurlijke uitstraling geeft voor de wandelaars en fietsers die er straks onderdoor gaan.

Het totale tracé van een kleine 500 meter bestaat voor 245 meter uit een brug op steunpunten en verder uit grondlichamen. In de brugrand zijn allerlei voorzieningen geïntegreerd: de verlichting voor de rijbanen, maar ook voertuigkering, afscherming van de bovenleiding, hemelwaterafvoer en geluidswering.

De bouw duurde anderhalf jaar. Vooral de plaatsing van het 110 meter lange brugdeel boven het spoor was een complexe operatie die veel bekijks trok. 

Met de prijs is een bedrag van 15.000 euro gemoeid, dat gelijkelijk wordt verdeeld over de verschillende bouwpartners. 


Foto: BAM