In het geheim werkt Apple in Berlijn met een team van hooguit twintig technici aan een elektrische auto. Dat meldt de Frankfurter Allgemeine Zeitung op basis van een anonieme bron. Opvallend is verder dat Apple zou overwegen om de auto in Oostenrijk te laten bouwen.


Onder de codenaam Titan werkt Apple in Californië al enige tijd aan een volledig nieuwe elektrische auto. Vorig jaar maakte het megaconcern bekend dat deze wagen waarschijnlijk in 2019 op de markt komt.

De Duitse krant Frankfurter Allgemeine, doorgaans een baken van degelijkheid, heeft nu iemand gesproken die erg dicht bij Apple staat. Tijdens dat gesprek kwamen een paar opvallende dingen naar voren.

Volgens deze bron zouden midden in Berlijn vijftien tot twintig jonge, progressief denkende mensen werken aan project Titan. Apple zou hiervoor de fine fleur bij andere technologiebedrijven hebben weggekocht, onder wie ingenieurs, programmeurs, hardware-engineers en sales-mensen. Ze zouden zich bezighouden met vragen als met wie Apple in Duitsland kan samenwerken, wat er nodig is voor toelating op de markt, en hoe ver de concurrentie eigenlijk is met het bouwen van door computers bestuurde elektrische auto’s.


Car sharing

Apple zou de beoogde iCar in eerste instantie op de markt willen brengen in een autodeeldienst (car sharing). Klanten kunnen de wagen voor korte tijd huren en per minuut afrekenen. Een reden voor deze aanpak is meer andere dat Apple geen landelijk distributienetwerk heeft in Duitsland.

Overigens zal de eerste iCar waarschijnlijk niet zelfrijdend zijn, weet de Frankfurter Allgemeine; Apple zou deze functionaliteit pas later gaan inbouwen. De Duitse krant onthult verder dat Apple van plan is om de elektrische wagen te laten bouwen in Oostenrijk, bij fabrikant Magna. Dat bedrijf kampt met overcapaciteit, omdat een opdracht voor het bouwen van de Mini is weggevallen.
 


Concurrentie

Apples concurrentie bestaat in de eerste plaats uit Google, dat sinds vorig jaar op uitgebreide schaal op de openbare weg  met zijn zelfrijdende auto test (lees ook: Google levert foutenboek zelfrijdende auto). Verder ontwikkelt taxiservice Uber samen met de Amerikaanse Carnegie Mellon University een zelfrijdende auto.

De Europese autobouwers komen over het algemeen van de andere kant: ze geven hun traditionele auto’s steeds meer snufjes mee als lane assist en adaptive cruise control, die de wagen binnen de witte lijnen houden en op een veilige afstand van zijn voorganger (lees ook: Platooningtest verloopt zonder problemen). Hoewel de bestuurder steeds minder zelf hoeft te doen, blijft het voorlopig nog opletten geblazen.


illustraties: schetsen van het mogelijke uiterlijk van de auto van Apple. Bron Carwow.co.uk