In Amsterdam bracht gisteren een drone een maaltijd door de lucht naar een kantoorgebouw aan de andere kant van het IJ. De proef diende om de mogelijkheden van maaltijdbezorging met drones te verkennen.

De drone — met onder andere steak tartare met asperge aan boord— vertrok bij de A’damtoren aan het water in Amsterdam-Noord en vloog over het IJ naar het nieuwe hoofdkantoor van Just Eat Takeaway.com, een bedrijf dat maaltijden thuisbezorgt.

De kleine helikopter legde de route van iets meer dan een kilometer grotendeels automatisch af, daarbij gebruikmakend van vooraf ingesteld waypoints die hij via GPS volgde. Op elk moment zou hierbij een operator nog kunnen ingrijpen, want een drone autonoom laten vliegen mag nog niet in Nederland.
 

Verschillende vluchten

Toen medewerkers van de betrokken bedrijven en journalisten aan het eind van de middag deze proefvlucht mochten aanschouwen, had de drone al verschillende vluchten gemaakt.

Daarbij deed partner Antea Group geluidsmetingen en ondervroeg het mensen in de omgeving van de proefvlucht. ‘We hebben mensen op de pont geïnterviewd en de meesten van hen hadden de drone niet eens opgemerkt’, zegt businesslijndirecteur Stad & Klimaat Henri Deelstra van Antea Group.
 

Veel mensen nodig

Om een drone maaltijden te laten bezorgen van een restaurant kilometers verderop is nu nog een klein leger aan mensen nodig. Bij het vertrek, bij de aankomst en op de grond hielden medewerkers de dronevlucht in de gaten. Ondertussen had een speciale medewerker radiocontact met de luchtverkeersleiding op Schiphol, in wiens gebied de drone zich bewoog.
 

 

Hoe is maaltijdbezorging door de lucht in vredesnaam ooit rendabel te krijgen? ‘Dat zal nog wel even duren, want nu heb je inderdaad nog te veel mensen nodig. Toch doen we mee aan deze proef, want we denken dat deze techniek een keer beschikbaar komt voor maaltijdbezorging’, zegt Jitse Groen, ceo van Just Eat Takeaway.com. ‘Nu heb je nog veel mensen nodig, maar als je straks duizend keer dezelfde route hebt gevlogen dan heb je minder maatregelen nodig en wordt het goedkoper.’
 

Luchtbrug

Toch zal bezorging van deur tot deur waarschijnlijk niet gaan gebeuren, schat Groen in. Maar misschien komen er wel vaste verbindingen, zoals een luchtbrug over het IJ. ‘Woon je nu in Amsterdam-Noord, dan is je keuze qua restaurants beperkt.’ Met een vaste droneverbinding zouden bewoners ten noorden van het IJ ook bij honderden restaurants in het centrum van Amsterdam kunnen bestellen.
 

Drones voor Hollywood

De drone waarmee nu werd getest is een Noa van het Nederlandse bedrijf Acecore, dat onder meer drones bouwt voor Hollywood. Die kan maximaal twintig kilogram aan lading dragen en kan een topsnelheid halen van negentig kilometer per uur. Dat haalde hij gisteren tijdens de proef bij lange na niet.
 

Snel netwerk

Bijzonder aan de proef gisteren was verder dat de drone zijn commando’s kreeg via het snelle 5G-netwerk van KPN. ‘Tot nu toe worden drones vaak radiografisch bestuurd, maar dat beperkt de afstand waarover je kan werken’, vertelt Daan van Dijk van KPN.  ‘Als je buiten gezichtsafstand gaat werken, dan moet je wel gebruikmaken van een snel netwerk zoals 5G.’

De proef met de maaltijddrone was een samenwerking tussen Dutch Drone Delta, Antea Group, Amsterdam Drone Lab en Thuisbezorgd.nl (onderdeel van Just Eat Takeaway.com).
 

Foto's Antea Group