Draagvleugels helpen elektrische waterfiets vooruit
Op water lopen blijft lastig, maar eroverheen fietsen is een stuk makkelijker geworden dankzij de Manta5. Bij deze waterfiets met elektrische trapondersteuning tillen twee draagvleugels aan de voor- en achterkant de berijder tijdens het ‘fietsen’ uit het water.
De Manta5 heeft een sterk aluminium frame met een zadel en stuur, dat is verbonden met de voorste draagvleugel. De pedalen van de fiets drijven met elektrische trapondersteuning een propeller aan die vlak voor de achterste draagvleugel is gepositioneerd.
De draagvleugels en de aandrijfpropeller zijn gemaakt van met koolstof versterkte kunststof. Voor een goede lift en stabiliteit is de voorste draagvleugel 1,2 m en de achterste draagvleugel 2 m breed.
Rivieren, meren en zee
Het moeilijkste aspect is het wegrijden of -varen. Dit gaat door de fiets in het water te plaatsen en tegelijkertijd op te stappen en vaart te maken. Dit zou mogelijk moeten zijn zonder elektrische ondersteuning; de draagvleugels zijn ontworpen om bij lage snelheid al veel lift te genereren. De makkelijkste manier is echter om voor het opstappen de elektrisch aangedreven propeller vast wat vaart te laten maken.
De draagvleugels zijn ontworpen voor gebruik in rivieren, meren en de zee. De Manta5 weegt 22 kg en is met twee inbussleutels eenvoudig te demonteren voor transport. Het ontwerp is geoptimaliseerd voor gebruikers van 70 tot 90 kg. De elektromotor levert 400 W aan trapondersteuning. De maximumsnelheid ligt tussen de 11 en de 14 km/h. En op een volle lading houdt de accu het ongeveer een uur vol.
Momenteel bevindt de Manta5 zich in het laatste ontwikkelingsstadium. Begin 2019 wordt de productie opgestart.
Tekst: Paul Schilperoord