Door de extreme hitte zijn er meer storingen aan treinen dan normaal. Waar komt dat door? We spraken met de baas van het materieel van de Nederlandse Spoorwegen (NS).

Nu Nederland deze dagen kampt met nooit eerder vertoonde temperaturen, hebben ook de treinen daar last van. In de afgelopen dagen viel een deel van de treinen uit met defecten veroorzaakt door oververhitting. Vooral de bekende dubbeldekkers (zie openingsfoto) hebben er last van. Ongeveer 10% van deze dubbeldekkers stond vrijdagochtend met een storing in de onderhoudsplaats.

Het grote probleem is dat de buitenlucht temperaturen bereikt die hoger zijn dan normaal. Daardoor worden onderdelen te heet, zoals de aandrijving van de treinen (tractie), de airconditioning en de omzetters die hoogspanning naar laagspanning omzetten. ‘We spreken van technische oververhitting’, zegt Frank van der Linden, hoofd vlootmanagement van de NS.
 

Dubbeldekkers

Waarom juist de dubbeldekkers het meeste last hebben van de hitte, weet de NS nog niet, zegt van der Linden. ‘We zien dat systemen in die treinen meer last van de warmte hebben dan in onze andere treintypes. Hoe dat komt, dat moeten we verder onderzoeken.’ Doordat deze dubbeldekkers de grootste vloot vormen van de NS, staan er relatief veel treinen in de werkplaats. De monteurs kunnen de treinen niet snel genoeg herstellen.
 

Olie

Bij de HSL-treinen op het traject Amsterdam-Rotterdam-Breda doet zich weer een ander probleem voor. In die treinen worden onderdelen gekoeld met olie, maar die olie is in de afgelopen dagen steeds warmer geworden, waardoor de koelcapaciteit is afgenomen.

‘Normaal gesproken krijgt die olie in de nacht kans af te koelen, maar dat lukt nu niet voldoende’, vertelt Van der Linden. ‘Als we in de ochtend weer met die treinstellen gaan rijden is de olie warmer dan in de ochtend ervoor.’ Op een bepaald moment wordt alles te heet en geven sensoren een waarschuwing af: nu stoppen met rijden, anders gaan er dingen stuk. Volgens Van der Linden hebben sensoren onder de HSL-trein, aan de grond in de betonnen bak waar hij in rijdt, temperaturen gemeten van 55 graden Celsius.
 

De NS Revisie-werkplaats in Haarlem waar dubbeldekkerintercity’s van het type VIRM (die de grootste vloot vormen van de NS) worden onderhouden.


Vakantietijd

Deze dagen zijn 250 monteurs van de NS in touw om de treinen zoveel mogelijk te repareren. Was het niet lastig om zoveel mensen op het werk te krijgen in vakantietijd? ‘Nee, want we zijn voorbereid op dit soort situaties’, zegt NS-woordvoerder Erik Kroeze. ‘Zodra we een weerwaarschuwing krijgen, gaan we aan het werk om ons daarop voor te bereiden. Onze mensen zorgen bijvoorbeeld dat er extra onderdelen klaar liggen.’
 

Airco

De NS hebben ook besloten om op bepaalde trajecten treinen uit voorzorg uit de dienstregeling te halen voor extra onderhoud. ‘We zeggen nu: liever een treintje later moeten nemen, dan een trein zonder airco treffen’, zegt Kroeze. Doordat het vakantietijd is, hebben de uitvallende treinen minder ernstige gevolgen voor reizigers.

Op de volgende trajecten rijden minder treinen:

  • Amsterdam-Rotterdam (HSL; 3 treinen per uur in plaats van normaal 5)
  • Amsterdam-Eindhoven-Sittard (4 in plaats van 6; op tweede stuk 2 in plaats van 4)
  • Amsterdam-Alkmaar (2 in plaats van 4)
  • Amsterdam-Haarlem-Den Haag (2 in plaats van 4)
  • Dordrecht-Lelystad (2 in plaats van 4)
  • Schiphol-Nijmegen (2 in plaats van 4)
     

Bekijk ook de video over onderhoud die de NS vorig jaar liet maken, maar die weer erg actueel is:
 

Een monteur werkt op het dak van een Sprinter aan de airco. Locatie: onderhoudsbedrijf van de NS in Leidschendam.

 

Openingsfoto Een dubbeldekkertrein op station Eindhoven in 2008.