Vanavond presenteren studenten van de TU Delft het nieuwste model van de Eco-Runner, een extreem zuinige waterstofauto. Het voertuig gaat in mei proberen een zuinigheidsrecord te vestigen tijdens de Shell Eco-marathon.

'2300 kilometer per liter benzine. Dat is ons doel', vertelt team manager Paul Hulsman aan de telefoon. Een omgerekende liter benzine, want de Eco-Runner rijdt op waterstof. Het is de ultra-zuinige wagen die vanaf vanavond officieel een zevende incarnatie heeft. Volgens Hulsman is er een hoop veranderd ten opzichte van vorig jaar. 'De racebaan is dit jaar veel dynamischer. Hij is niet meer plat, er zit een heuvel in.'

Daardoor had de auto een heel andere motor nodig. 'Als je bergop gaat, spelen er andere krachten. De torsie van de motor en de overdracht van energie vanuit de waterstofcellen naar de motor zijn allemaal opnieuw bekeken en herontworpen.' Er zit een efficiënter waterstofsysteem in, waardoor de wagen met minder brandstofcellen toch evenveel of meer energie naar de motor kan brengen.

 

Aerodynamica

Het binnenwerk kreeg tot nu toe relatief weinig aandacht van de Eco-Runner-teams. De aerodynamica was veel belangrijker, die de Eco-Runner VI goeddeels perfectioneerde. 'We hebben nog wel een nieuw systeem gemaakt om flexibele strips optimaal te plaatsen, afhankelijk van de wind', vertelt Hulsman, 'Maar in de motor en brandstofcellen hebben we het meest gehaald.'

Daarnaast is de wagen, volgens de modernste auto-trends, semi-autonoom gemaakt. Een sensor bij de motor houdt bij of hij wel op z'n efficiëntst rijdt. Zo niet, dan past de wagen de snelheid aan. Ook merkt hij wat de ideale rij-lijn is. 'De bestuurder is volgens de wedstrijdregels verplicht te sturen, maar hoeft niet na te denken over het nemen van een bocht. Dat doet het computersysteem; die kan veel beter inschatten wat de zuinigste manier van rijden is', aldus Hulsman.

 

De Eco-Runner V, uit 2015

 

 

Dieet

Toch speelt de bestuurder nog een belangrijke rol, want die levert het grootste gedeelte van het gewicht tijdens de race. Het minimumgewicht van een bestuurder is 50 kg, en dankzij twee diëtisten zorgt het team ervoor dat dat gewicht precies gehaald wordt. Een zwaarder iemand zou immers meer brandstof kosten om vooruit te komen.

Het zal sowieso een opmerkelijke race worden, op 25 mei in Engeland. 'We hebben in feite de langzaamste racewagen ter wereld gebouwd', vertelt Hulsman. 'Omdat we voor een zuinigheidsrecord gaan, willen we zo langzaam mogelijk rijden - dat is immers het zuinigst.' Om het allemaal niet té saai te maken heeft de wedstrijdorganisatie een regel bedacht: het 16 km lange parcours moet in maximaal 40 minuten afgelegd worden. 'De boordcomputer gaat er bij wijze van spreken voor zorgen dat we op 39:59 de finish halen.'

 

Knutselen

In de Aula van de TU Delft zal het team de wagen officieel presenteren, maar hij is nog niet af. 'Op dit moment zijn we volop bezig met de productie.  Daarna gaan we assembleren en uitgebreid testen of het voertuig ook in de praktijk zo zuinig is als we willen.' Waarschijnlijk zullen de studenten tot het eind blijven knutselen aan de wagen. Hulsman: 'Er valt altijd wel nóg iets te verbeteren.'

Openingsbeeld: de vorige versie van de Eco-Runner tijdens de Eco-Marathon. Beeld: Shell