In de hele wereld is er één cruiseschip dat niet op vervuilende stookolie vaart. Dat blijkt uit een nieuwe inventarisatie van de Duitse natuurorganisatie NABU. Zelfs bij de nieuwste schepen doen scheepsbouwers niets om de uitstoot te verlagen .

Read this articlel in English

De uitzondering op de regel is de AIDAnova, die vaart op lng, dat voornamelijk bestaat uit aardgas. Dat is nog steeds geen groene brandstof, maar het is aanzienlijk minder vervuilend dan stookolie. Ondanks het feit dat de regels voor stookolie steeds strenger worden (het zwavelpercentage mag in sommige gebieden nog maar 0,1 zijn) zien reders blijkbaar geen reden om schonere schepen te bouwen.

 

Weinig verandering

NABU, de Naturschutzbund Deutschland, maakt elk jaar een lijst van de meest en de minst vervuilende cruiseschepen. Dit jaar checkten ze er 76, waarvan er maar één min of meer positief uit de bus kwam. De afgelopen jaren waren er af en toe lichtpuntjes te zien: zo had in 2016 één schip een systeem dat de uitlaatgassen van het schip reinigt, zodat er minder luchtvervuiling is. De overgrote meerderheid van de schepen was echter zeer vervuilend. Ook in 2018 is dat nog het geval.

De ranking van cruiseschepen van NABU. Slechts één schip krijgt vier groene schroeven, de rest scoort rood.


NABU denkt dat dit niet gaat veranderen, tenzij havensteden actie ondernemen. Noorwegen heeft cruiseschepen verboden in de buurt van bepaalde fjorden te varen. De Duitse natuurorganisatie hoopt dat meer landen en steden zo'n gebiedsverbod gaan opleggen, om de cruisemaatschappijen en scheepsbouwers te dwingen tot verandering.

 

Elektrisch

Lng is nog niet heel populair, maar geldt wel als iets groener alternatief in de scheepvaart. Er is al een Nederlands vrachtschip dat op lng vaart (lees: 'Zuinigste binnenvaartschip ooit'). In Duitsland werkt men aan een prototype van een elektrisch vrachtschip, dat in 2019 af moet zijn (lees: 'Elektrisch vrachtschip in Duitsland'). Het gebruikt batterijen én brandstofcellen met waterstof als energiebron. Op volle zee is die techniek vooralsnog moeilijk toepasbaar, omdat je teveel batterijen mee moet slepen.

 

Even erg als vliegen

Cruiseschepen zijn vervuilender dan veel mensen denken. Omdat je een groot deel van de reis aan het varen bent, stoot je continu CO2 uit. Daardoor levert een twee weken durende cruise op een gemiddeld cruiseschip even veel CO2 op als een retourtje Amsterdam-San Francisco met het vliegtuig. Daarnaast leveren cruiseschepen veel luchtvervuiling op door het verbranden van stookolie; qua fijnstof en NOx zijn de schepen veel viezer dan vliegtuigen.

Beeld: HenSti