Crashtest met 3D-geprint busje
Het Amerikaanse bedrijf Local Motors heeft beelden vrijgegeven van crashtests met zijn 3D-geprinte autonome voertuig. Er vliegt veel glas in het rond, maar het chassis blijft grotendeels intact bij de botsingen.
Het bedrijf werkt aan de Olli, een autonoom shuttlebusje voor het vervoeren van mensen. Het bijzondere is dat het Amerikaanse bedrijf ervoor heeft gekozen om de onderdelen van het busje te maken met 3D-printen.
Dat geeft het bedrijf de flexibiliteit om snel en goedkoop verbeterstappen te kunnen maken in het ontwerpproces van het voertuig. En is er een nieuw onderdeel nodig, zoals een extra sensor, dan hoef je daarvoor geen mal te maken. Je stuurt gewoon het digitale 3D-bestand naar de 3D-printer. Paar uurtjes wachten en klaar ben je.
Botsing
Het bedrijf kreeg echter ook kritische vragen over zijn 3D-printproces. Hoe zou het voertuig zich houden in een botsing, was een vraag die regelmatig terugkwam. Met de nu vrijgegeven videobeelden lijkt het bedrijf deze vraag te willen beantwoorden.
Op de videobeelden zijn crashtests te zien waarbij een Olli tegen een muur aan rijdt. Local Motors deed de botsproeven bij twee verschillende snelheden: 3 mijl per uur (zo’n 5 kilometer per uur, wandeltempo) en 25 mijl per uur (ongeveer 40 kilometer per uur).
Bumper-buiger
Bij de laagste snelheid komt het busje rustig aanrijden en stuitert het als het ware van de muur af, schijnbaar zonder schade (zie video hierboven). In het wereldje heet zo’n botsing een fender bender, vrij vertaald een bumper-buiger.
Maar bij de 40 kilometer per uur gaat het er ruiger aan toe. De Olli van dienst komt met een aardig vaartje aanrijden en botst frontaal op de testmuur; de video hieronder. Het meest dramatisch is wat er gebeurt met de ramen van het voertuig: die verpulveren in duizenden stukjes. ‘Dat komt doordat bij de botsproeven niet het gelamineerde glas is gebruikt die in productie-Olli’s zal zitten’, zegt CEO Jay Rogers van Local Motors tegen de website The Verge. Dat speciale glas zal hooguit barsten. ‘Deze proeven waren vooral bedoeld om het chassis te testen.’
En daar is Rogers tevreden over; de hoofdconstructie van de Olli blijft intact. En ook goed nieuws: ‘De 25 mijl per uur uit de botsproef is een soort worstcasescenario. Onze voertuigen rijden tot nu toe niet harder dan 18 mijl per uur.’
Grondig testen
Met de spectaculaire videobeelden wil Local Motors laten zien dat het zijn prototypes grondig test. ‘We willen dat de mensen de voortgang meekrijgen.’
Het bedrijf zal daarom het publiek regelmatig blijven informeren over de resultaten van zijn botsproeven. En dan zal de tijd moeten leren of Olli veilig genoeg blijkt te zijn om de weg op te mogen.
Beeldmateriaal: Local Motors