Tijdens de Bridgestone World Solar Challenge rijdt de zonneauto niet alleen; een konvooi met in totaal 39 mensen rijdt mee. Hoe ziet het konvooi eruit? Hoe verloopt de onderlinge communicatie? Je leest het in deze laatste blog voor de race.

In totaal rijden er elf auto’s mee in het konvooi van Solar Team Twente. Een onderdeel van dit konvooi is het racekonvooi. Dat bestaat uit de 'escort', de zonneauto en de DMU, ook wel Decision Making Unit. Deze auto’s moeten voor de veiligheid van de zonneauto altijd bij elkaar blijven.

De escort rijdt voor de zonneauto en begeleidt onze RED E door de Outback. Via deze escort verloopt ook alle communicatie met de rest van het konvooi. De DMU rijdt vlak achter de zonneauto. In deze auto zitten onder andere de strateeg en de data-acquisist die beslissingen nemen over de racestrategie en met de coureur kunnen communiceren.

De rest van het konvooi bestaat uit de service-auto voor reparaties aan de zonneauto, de 'scout' die bijzondere verkeerssituaties door kan geven aan het racekonvooi, een weerauto om weersomstandigheden te communiceren, de 'eagle' om controlestops voor te bereiden, drie media-auto’s voor het maken van beeldmateriaal en een vrachtwagen voor het vervoer van alle kampeerspullen. Daarnaast vervoert de vrachtwagen een grote voedselvoorraad en liters water voor de teamleden.

Het volledige team van Solar Team Twente dat meerijdt in het konvooi rond de zonneauto RED E. De DMU, de RED E en de escort-auto vormen het racekonvooi en moeten altijd bij elkaar blijven. Beeld: Martina Ketelaar


Communiceren kun je leren

In het dagelijks leven is het heel gemakkelijk om met elkaar contact te leggen, via een chatberichtje of een telefoontje. Maar in de uitgestrekte Australische Outback waar de race wordt verreden is dat op veel plekken erg moeilijk. Internetverbindingen zijn vaak afwezig.

Toch is het belangrijk om met elkaar te communiceren. De escort heeft bijvoorbeeld vaak informatie nodig van de scout over de situatie op de weg, om te kunnen bepalen of inhaalacties veilig zijn; de DMU moet weten hoe het met coureur en zonneauto gaat en de eagle heeft informatie van de DMU nodig om controlestops zo goed mogelijk voor te bereiden. Daarom communiceren we gedurende de World Solar Challenge via portofoons en bakkies (radio’s). Er zijn communicatieprotocollen opgesteld, zodat de informatievoorziening tijdens de race zo snel, maar ook zo duidelijk mogelijk verloopt. Een verzoek van de media-auto om het racekonvooi in te mogen halen ziet er bijvoorbeeld als volgt uit:

'Media aan escort, verzoek om in te halen, over.'

'Escort aan media, komt tegenligger aan, niet veilig, wachten, over.'

Tegenligger passeert konvooi.

'Escort aan Media, inhaalverzoek goedgekeurd, over.'

'Media aan Escort, begrepen, uit.'


Veiligheid voorop

Behalve binnen het eigen konvooi communiceren de deelnemende solarteams ook met elkaar. Bijvoorbeeld wanneer een racekonvooi van het ene team een ander racekonvooi wil inhalen. Via de bakkies wordt dan een verzoek om in te halen aangevraagd.

Deze communicatie is belangrijk, omdat een inhaalactie van een zonneauto snel al enkele minuten duurt. Het is dan noodzakelijk dat beide teams elkaar op de hoogte houden van de situatie op de weg, voor de veiligheid van alle weggebruikers.


Solar Team Twente Down Under

Afgelopen weken hebben we je alles verteld over de zonneauto en het project. Vanaf 13 oktober begint dan echt de Bridgestone World Solar Challenge. Benieuwd naar het verloop van ons avontuur Down Under? Voor De Ingenieur houden wij tijdens de race een dagelijkse blog bij, met de laatste updates over onze racedagen.


Tekst: Frances van Elburg

Foto: Jérôme Wassenaar